Kan vi gjøre markedsføring uten sosiale medier? Er det mulig eller er vi stuck med å jakte på algoritmens gunst på Instagram og Facebook?
Det er mulig å finne andre måter å markedsføre, og jeg har fått min tidligere kunde Cathrine Myklevik til å være gjesteblogger hos meg denne uken. Cathrine er Virtuell Assistent for kreative gründere med hovedfokus på å hjelpe de med å markedsføre på en litt roligere måte ved hjelp av Pinterest. Jeg og Cathrine deler nemlig interessen for å finne andre, mer bærekraftige og rolige måter å markedsføre bedriften på, så det var på sin plass å få litt inspirasjon fra Cathrine denne uka.

Må markedsføring være så slitsomt?
Historien om hvordan jeg ble forelsket i Pinterest
Da jeg startet som Virtuell Assistent fikk jeg fort inntrykk av at nesten alle gründere slet med det samme: “Jeg må poste mer på Instagram”.
Ok, tenkte jeg. Da er det vel det jeg skal hjelpe dem med. Lage innhold, følge med på trender, holde algoritmene fornøyde.
Men etter hvert innså jeg hvor mange som egentlig var ganske ferdige med hele greia. Slitne av å alltid måtte være på. Lei av jaget etter likes og tomme kommentarer. De trengte jo ikke egentlig hjelp til å poste mer. De trengte en annen vei å gå.
Jo mer jeg jobbet med disse gründerne, jo tydeligere ble det at de ønsket å bli funnet, ikke å jage. De ville Ikke være synlige hele tiden, men å kunne vise frem mer av det de brenner for, uten alt maset rundt om hvordan det skulle gjøres.
Jeg begynte å lese meg opp på Pinterest som markedsføringskanal og falt helt pladask. Det er en helt annen stemning der inne. Roligere, mindre mas. Folk kommer ikke for å scrolle bort tiden, de kommer fordi de faktisk leter etter noe. Og når det er du som sitter med svaret, så finner de deg. Ikke fordi du har vært på hele tiden, men fordi du er der når de trenger det.
Pinterest er ikke nødvendigvis for alle, men for deg som selger noe visuelt vakkert eller inspirerende, eller tilbyr tjenester som handler om planlegging og prosess, kan det være midt i blinken.
Jeg tror flere og flere vender tilbake til det litt lengre formatet. Det er ikke like spennende med alle de kjappe peke- og dansevideoene lenger. Mange begynner å savne å kunne fordype seg, lære noe nytt, bli inspirert uten å føle at man må holde tritt med en ny trend hver uke. Og det er der Pinterest, blogg og nettside kommer inn. Det er langsiktige kanaler som viser det du tilbyr mer enn bare i 48 timer. De viser det du legger ut i måneder og til og med år, til de som søker etter det.
Sosiale medier er ofte laget for å holde oss i scrollemodus. Pinterest fungerer helt annerledes. Der er folk i kjøpemodus. De leter etter noe helt konkret. Og hvis det du tilbyr matcher det behovet, da er det plutselig ikke du som må overbevise. Du er løsningen de har lett etter.
Det gir en annen ro. Og kanskje viktigst av alt, det gir deg mulighet til å bruke Instagram når du har lyst, ikke fordi du føler at du må.
Har du en bedrift som passer inn på Pinterest, eller bare har lyst til å prøve, men vet ikke helt hvor du skal starte?
Her er tre enkle steg for å komme i gang:
1. Lag deg en bedriftsprofil
Hold dine private pins på din private konto, og lag en egen bedriftsprofil. Da får du tilgang til statistikk og innsikt, som er en viktig del av å forstå hva som fungerer og hva folk faktisk klikker på.
2. Finn ut hva folk søker etter
Begynn med å lage en liste over produktene og/eller tjenestene dine. Søk på disse ordene i Pinterest – da vil plattformen automatisk foreslå relaterte og populære søk. Det gir deg en pekepinn på hva folk faktisk leter etter, og hvordan du kan bli funnet.
3. Lag pins som leder folk dit du vil ha dem
Du trenger ikke lage masse nytt innhold. Bruk det du allerede har, som linker til nettsiden din, en freebie, nettbutikken eller poster fra sosiale medier. Velg et bilde som passer til innholdet, og skriv en tydelig tekst der du bruker søkeordene du har funnet.
Lykke til!
Cathrine
Du finner Cathrine på Instagram her om du vil vite mer om hvordan du kan bruke Pinterest til markedsføring av din bedrift https://www.instagram.com/cathrine.virtuellassistent/
Be the first to comment