Dette er kanskje et av de spørsmålene jeg får oftest “Hvordan skal jeg egentlig finne kunder som Virtuell Assistent?”
Og jeg skjønner det! Det var noe av det jeg syns var vanskeligst i starten også. Hvor skal du egentlig begynne å “lete”?
For prosessen med å starte bedriften og opprette ENK er ikke det vanskelige. Kanskje skummelt, men ikke vanskelig. Det er alt som kommer etterpå som kan kjennes både overveldende og umulig til tider. Hvilke tjenester du skal tilby og hvor du skal finne kunder som Virtuell Assistent, hva det skal stå i kontrakten, hvordan du skal gjøre alt det praktiske. Det dukker opp mange spørsmål. For alle.
I akkurat denne artikkelen skal jeg derfor dele med deg noen tips som gjør det litt enklere når du skal ut å finne kunder som Virtuell Assistent (Ikke startet som VA enda? Les her )
Identifiser målgruppen din først
Uansett hvordan du velger å markedsføre deg, så er det mye lettere om du vet hvem som er din målgruppe eller drømmekunde, om du vil. Dette er noe mange syns er vanskelig, men jeg anbefaler deg å bruke litt tid på det allikevel. For hvordan skal du finne eller tiltrekke deg kunder som Virtuell Assistent om du ikke vet hvem du ønsker å jobbe med?
Idealkunden/kundeavatar/målgruppen din (kjært barn mange navn) er en forestilt person som ligner en du virkelig kunne tenke deg å jobbe med. Du kan gå veldig i detalj om denne personen, men det er egentlig ikke det viktigste. I starten trenger du noen pekepinner på hvor du skal begynne, og etterhvert som du jobber med flere kunder, så vil du kjenne hvilke du trives med og hvem du ikke kunne tenke deg å jobbe med igjen.
Her er noen spørsmål du kan stille deg selv i starten:
- Hvilken bransje syns du er interessant og kunne tenke deg å jobbe med?
- Hvilke tjenester tilbyr du nå og (evt hvilke kunne du tenke deg å tilby) og hvem trenger denne typen tjenester?
- Tenk på tidligere arbeidssituasjoner; hvem trivdes du å jobbe med og evt hvem trivdes du ikke med?
Når du har et lite (eller stort) grep om hvem idealkunden/målgruppen din er, så er det lurt å tenke på hva som er den største utfordringen deres. Hva kjenner hun/han/hen på i bedriften sin som du og dine tjenester kan løse? Hva syns de er vanskelig? Hva holder de våken på natten? Hvilke bekymringer har de? Hva drømmer de om?
Om du bruker litt tid på dette vil det gjøre markedsføringen og det å finne kunder som Virtuell Assistent mye enklere. Her er en artikkel som går mer i dybden på det å finne din målgruppe, så les gjerne den og gjør øvelsen nederst. Den er nyttig både for nye og “gamle” Virtuelle Assistenter og alle andre som har en bedrift der de jobber med kunder.
Hvordan finne kunder som Virtuell Assistent online
Vi vet alle hvor fort gjort det er å kaste bort tid i sosiale medier, så om du ønsker å bruke en eller flere plattformer i sosiale medier til markedsføring, er det derfor viktig å dedikere tid spesifikt til det. Spesielt om du er introvert og sensitiv. For å prøve å finne idealkunder og markedsføre seg i sosiale medier her og der innimellom alt annet du skal gjøre er lite effektivt og kan lett slite deg ut over tid.
På sosiale medier kan du så klart publisere tekst, video og bilder som treffer din målgruppe, men du kan også gå aktivt inn for å bygge relasjoner og connecte med mennesker. Det er absolutt en effektiv kombinasjon, men jeg vil også at du skal huske på å spørre deg selv om dette er den beste måten for deg eller om noe annet passer bedre. For du kan markedsføre deg uten sosiale medier også. Jeg har flere eksempler på Virtuelle Assistenter og andre som klarer seg uten sosiale medier. (det kommer også artikler her på bloggen fremover dedikert spesifikt til det)
Men om og når du skal gå aktivt inn for å finne potensielle kunder så gjelder det å være litt detektiv, og litt kreativ. Tenke litt utenfor boksen når det kommer til idealkunden din. Hvor er det mest sannsynlig at akkurat denne type menneske/bedrift oppholder seg online? En god ide er å lage en liste med nøkkelord/hashtagger som passer din idealkunde, bransjen du ønsker å jobbe med eller din tjenester.
Disse kan du bruke når du skal søke etter idealkunden din på google, i sosiale medier, i Facebookgrupper og andre relevante sider online. De kan selvfølgelig også brukes for å optimalisere nettsiden din, men det skal jeg skrive mer om siden.
Når du har funnet bedrifter du tenker er en idealkunde er det på tide å begynne å bygge relasjonen. Målet er jo at de skal legge merke til deg, bli kjent med deg, stole på deg og forstå hvordan du kan hjelpe de. Men obs! En ting jeg vil si – husk at dette skal være genuine relasjoner du bygger. At det er noen du faktisk har lyst til å bli kjent med og bruke tid på. Det nytter ikke å bygge gode relasjoner om det eneste målet er at de skal bli en kunde. Så ja, målet er at de skal bli kjent med deg, men slipp utfallet litt og fokuser på å bli kjent med de, så kommer resten av seg selv.
Markedsundersøkelser for Virtuelle Assistenter
Markedsundersøkelser er en fantastisk måte å bli kjent med idealkunden din og målguppen din på – og veldig nyttig for å lære mer om hva hva de drømmer om og hva de syns er utfordrende i businessen. Å vite litt om dette vil ha stor betydning for deg når du skal begynne å lage innhold (tekst, video etc) og markedsføre deg – for du vil at det du deler skal resonnere med de og gi de en følelse av at du kjenner de og vet hva de syns er vanskelig. Det vil igjen gjøre at du kan posisjonere deg som en som faktisk kan løse disse utfordringene og lette på det som er krevende. Så de igjen kommer nærmere målet de har satt for sin business.
Spørsmålene du stiller avhenger av tjenester du tilbyr, bransjen/målgruppen/idealkunden din. Det du må sørge for er at spørsmålene gir deg svar som vil være nyttige i denne sammenhengen. Husk også at markedsundersøkelser er en metode UTEN “baktanker” eller salgspitcher. En markedsundesøkelse kan gjennomføres via mail, et skjema, som en liten “poll” på Instagram eller via en kaffeprat på for eksempel Zoom. Her er mange muligheter til å samle verdifull informasjon om drømmekunden din.
Nettverking – undervurdert og effektivt for synlighet
Det er ikke tvil om at det å bygge nettverk har mye å si for businessen din og kan gi deg kunder som Virtuell Assistent. For den ene personen i nettverket ditt kan faktisk en dag bety den store forskjellen.
Å bygge nettverk handler i bunn og grunn bare om å bli kjent med folk. Fysisk eller digitalt. Det kan være å investere tid i å bygge relasjoner med andre Virtuelle Assistenter og bedrifter som tilbyr andre tjenester enn deg der dere ikke direkte konkurrerer og kan dra nytte av hverandre. Da vil du øke sjansen for å bli referert når de får henvendelser de ikke kan ta på seg selv, men som passer deg. Dere vil også kunne vise enda bedre service til kundene deres ved å kunne tilby flere tjenester via hverandre. Dette skjer hele tiden i VA-akademiet som viser hvor gull det kan være med et fellesskap/nettverk rundt seg.
Det kan være fysiske gründereventer, via coworkingsteder, næringsforeningen der du bor eller rett og slett digitalt via f eks instagram og linkedin.
En super måte å bli bedre kjent med folk online på er å avtale små kaffeprater over Zoom. En liten prat der dere blir bedre kjent med hverandres bedrifter og på den måten skaper en kontakt og starter en relasjon face-to-face. Ikke vær redd for å være den som tar initiativ. Det er sjelden noen takker nei til en kaffe og en prat i denne onlineverdenen. Husk at det kun handler om å bli kjent – ikke pitche tjenester.
Det finnes også plenty av grupper på Facebook for gründere som kan gi et verdifullt nettverk. Bare husk på å bevare energien din når du er introvert og sensitiv – det er absolutt ikke alle som skal være med på alt av eventer etc. Kjenn etter hvor mye som fungerer for akkurat deg.
Varme e-poster
Såkalte kalde e-poster er en viktig del av en markedsføringsstrategi som kalles direkte markedsføring, og er i prinsippet at du sender den samme e-posten til veldig mange mottakere. Men å sende 100 helt like eposter til ulike bedrifter kan oppleves som spam og gir ikke nødvendigvis så godt resultat. En “varm e-post” derimot ligner, men er litt mer personlig. Fortsatt kreves volum for at denne metoden skal fungere godt, men til gjengjeld kan det også fungere veldig godt. Spesielt om du ikke har så lyst til å være veldig synlig på sosiale medier.
I prinsippet lager du en e-post mal som viser hvem du er, hva du gjør og hvordan det kan hjelpe bedriften du kontakter. En mal som enkelt lar seg tilpasse til ulike bedrifter. Gjør gjerne litt research i forkant slik at du er sikker på at bedriften opplever det som en personlig e-post og ikke en av mange. Altså at du putter inn litt personlige kontaktpunkter. Avslutt med en invitasjon til å ta kontakt for videre dialog. Når du skal sende uoppfordrede eposter som dette, så er det viktig at du ikke sender til personlige eposter som ola@bilforhandler.no, men heller til post@bilforhandler.no. Da er du innafor når det kommer til markedsføringsloven. Er det noen du allerede har snakket med via sosiale medier eller på tlf, så kan du så klart bruke personlig e-post om dere har avtalt at du skal ta kontakt på den måten.
Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring handler om å lage innhold (tekst, video, lyd etc) som tilfører VERDI til idealkunden din. Det kan være informativt, kunnskap som kan være nyttig for de, noe som lærer de noe, meninger du har, gode historier og det også kan være underholdende innhold.
Det store forskjellen er at du ikke markedsfører ditt produkt eller din tjeneste ved å ta direkte kontakt med noen, men du gjør det indirekte gjennom verdien du gir.
Uansett om du gir verdien gjennom nettsiden din og blogg, gjennom sosiale medier eller f eks e-post, så er målet at potensielle kunder skal ha lyst til å bli værende hos deg. De må oppleve at innholdet du deler gir de noe eller løser en utfordring de har. Gjennom innholdsmarkedsføring vil du også bygge autoritet og posisjonere deg som en “ekspert”. De som følger deg og leser/lytter til det du skriver eller sier vil bli kjent med deg, like deg og etterhvert stole på deg nok til at de forhåpentligvis vil kjøpe det du selger.
Dette var en bitteliten smakebit og noen tips som funker veldig godt når du skal ut å finne kunder som Virtuell Assistent. Vi går mer i dybden på det meste i VA-akademiet og der får du også mulighet til å stille spørsmål og bli kjent med flere som jobber som Virtuell Assistent og andre typer online bedrifter.
Til slutt:
Husk at når du skal markedsføre VA-businessen din og finne kunder, så bør du test ut litt ulike metoder og strategier. Finn noe som føles bra for deg, kjenn litt på det over tid. Ikke gjør noe bare fordi du føler du må – det finnes mange ulike muligheter. Men en ting er sikkert – uansett hvilken metode du velger, så må du gi det litt tid før du kan slå fast at det ikke funker. 😉
En ting til…
Det er veldig fort gjort å ikke prioritere egen markedsføring. Spesielt hvis du har vært heldig å fått noen kunder fra starten av. Men kunder kommer og går, og uten en markedsføringsstrategi vil det være vanskelig å raskt erstatte kundene du mister eller fylle på med flere når du har behov for det.
For panikken du kan kjenne på når et samarbeid avsluttes, bekymringen for hvordan du skal få en ny kunde som tar deg opp på samme eller høyere inntektsnivå – det er ikke noe du ønsker å kjenne på.
Så hvis du ikke har en markedsføringsstrategi i dag, så har jeg det du trenger. Et program som viser deg hvordan du enkelt og effektivt kan starte som Virtuell Assistent, markedsføre deg og få kunder igjen og igjen. Det er ikke et program for hvem som helst, men for deg som virkelig vil satse på businessen din som Virtuell Assistent eller med annen online tjenestebasert bedrift. Her slipper du å sy sammen et opplegg selv – du får alle metodene og veiledningen du trenger underveis. Les mer og søk her: VA-akademiet
[…] Hvordan de skal få høre om deg – altså hvordan du skal markedsføre deg. […]