Det kan føles bra å selge, og det er enklere enn du kanskje tror. Faktisk er det egentlig ikke så komplisert i det hele tatt. Det som gjør det komplisert er oss og hva vi tenker om det. Alle historiene vi over tid har skapt i hodet vårt om hva salg er, hvordan man skal gjøre det, hvordan det føles for den andre. Vi har gjerne våre egne negative erfaringer med oss i kofferten, lar det påvirke hvordan vi møter opp og dermed hvordan det går når vi skal ut der å selge tjenestene våre.
Og er det en ting mange sier til meg, så er det at de gruer seg til å selge. Selge seg selv, som de sier, selge tjenestene sine. Og ja, det er naturlig at det føles skummelt og vanskelig, spesielt i starten. I alle fall når du tenker på hvordan vi blir eksponert for salg av mer eller mindre uetisk og slibrig grad konstant gjennom både sosiale medier, reklame på TV eller kampanjer i aviser og magasiner. Det er et konstant jag etter oss som kunder, og den følelsen, den litt “ekle” følelsen av å bli solgt til, pushet og “lurt” – den tar vi med oss inn i businessen også. Og tenker at det er det som er å selge og sånn vi må gjøre det.
Og det er da problemene dukker opp og resultatene ofte uteblir.
Heldigvis finnes det en annen måte. Et annet mindset.
I tillegg til å øve, da, så klart. Vi kommer ikke utenom det. Uansett.
Det kan føles bra å selge og det starter i hodet
Det begynner med tankene og følelsene våre. Det begynner med å bli bevisst på det som er der nå, og så endre til hva og hvordan vi ønsker å tenke om salg fremover. Og skape en måte å selge på som føles bra for deg, og ikke minst, som føles bra for kundene dine.
Til syvende og sist, så er det vel ingen som liker å bli solgt til (i alle fall ikke på den måten vi forbinder med salg). Ingen liker “selgere” der du føler deg som et av mange nummer i rekka som skal bli en prosent på bunnlinja. Uten connection, og med en “skjult” agenda.
MEN – veldig mange av oss, eller de fleste vil jeg våge å si, liker å kjøpe. Under de rette omstendighetene.
Å kjøpe noe du vil ha føles bra
Vi liker å kjøpe noe vi tror kan løse et problem vi har.
Vi liker å kjøpe noe som vi syns er fint, nyttig, smakfullt eller som kanskje vil ta oss nærmere et mål vi har satt oss.
Vi liker å kjøpe noe vi selv har tenkt at er verdt investeringen.
Vi liker å kjøpe når vi selv føler vi har tatt avgjørelsen. Når vi opplever at vi har valgmuligheter.
Vi liker å kjøpe av mennesker vi føler oss sett og møtt av. Der vi opplever at den som selger tenker på oss først og fremst. Når de er genuint opptatt av å møte oss der vi trenger det. Genuint opptatt av at vi skal føle oss bra etter at vi har kjøpt det de selger. Når vi ikke føler de har en skjult agenda.
Og by the way, alle vet at salg fører til inntekt, til penger. Så klart, og det er helt ok. Alle må ha penger for å leve. Men det er forskjell på å bli solgt til av en som kun er drevet av penger og transaksjoner, og en som er drevet av verdier, mening og som du opplever at ønsker å hjelpe deg på en eller annen måte.
Det er altså to vidt forskjellige ting å bli solgt til, og å være i en posisjon der vi kan velge å kjøpe. Energien i de to “tilstandene” er helt ulik. Føles ulikt i kroppen, gir oss to helt ulike følelser etterpå. Og det er to vidt forskjellige energier for den som selger – om du er “salgsmodus” eller “serve-modus”.
Når salg blir ubehagelig
Har du noen gang kjøpt noe bare fordi det var på tilbud, for “billig” til å la være, for så å angre et par dager etterpå? (feks under intensiteten på en dag som Black Friday)
Har du noen gang vært i sydligere strøk og opplevd å nesten bli dratt inn i en eller annen bod fordi de vil selge deg et eller annet nipsnaps?
Har du noen gang vært “utsatt” for salg online og liksom ikke helt klart å hoppe av tidsnok i “funnelen” og plutselig endt opp med å kjøpe noe du ikke hadde tenkt til fordi du var redd for å gå glipp av noe, eller fordi de kom med løfter om quickwins og quickfixer?
Eller nesten følt deg presset til å kjøpe av noen litt for intense selgere?
Har du noen gang følt deg skikkelig dritt etter at du trykka “Betal med Klarna” for noe du egentlig ikke hadde penger til?
Det kan også føles bra å selge
Har du noen gang kjøpt noe du lenge har tenkt på, planlagt, drømt om, spart til?
Har du noen gang googlet og søkt etter hjelp med et problem og så oppdaget noen som selger en løsning, et produkt for akkurat det du trengte?
Har du noen gang investert i noe som var litt “ekstra”, men du har tatt en veloverveid avgjørelse og bestemt at dette var (tross kostnaden) noe du skulle unne deg?
Har du noen gang opplevd å bli så sett og møtt i en butikk eller online, (ja, salg, men virkelig sett og møtt i prosessen), at du nesten bare vil kaste pengene dine etter de og kjøpe “alt” de selger?
Har du noen gang bare kjent en sånn dyp connection og tillit til noen at du bare vet at du (en dag) skal kjøpe det kurset, den tjenesten, det produktet? Selv om du her og nå ikke har pengene enda.
Akkurat som deg har jeg også vært gjennom alle eller mange av disse ulike scenariene og jeg er ikke i tvil om hva som føles best der og da og hva som gir den beste følelsen etterpå.
Er du?
Og her er den store forskjellen
Veldig mange fokuserer helt feil når de starter feks som Virtuell Assistent (eller annen business) og skal begynne å selge tjenestene sine. Og ikke bare i starten, men videre inn i år etter år av businessen. Og ja, det gjelder jo spesielt når vi selger tjenester og spesielt når vi er små soloprenører. Og kanskje også spesielt for oss kvinner? Selv om det aldri er regler uten unntak.
Du fokuserer på deg selv.
Du overfokuserer på at du skal selge.
På at du trenger salg, kunder, penger (noe du gjør – misforstå meg rett, det må bare ikke være det som driver deg. Spesielt om du syns salg er ubehagelig)
Du tenker veldig på hvordan du skal overbevise de du skal snakke med eller til om at det du selger er bra for de.
Du fokuserer på alle egne feil og mangler som noe som kan hindre deg, som gjør deg ukvalifisert, som skaper et feil “bilde” av deg. Altså ikke det perfekte bildet du vil at folk skal ha av deg. (bevisst eller ubevisst)
Du tenker på alle grunnene til at du ikke vil få salg; at du ikke er flink til å selge, at du ikke er god nok i det du selger (tjenesten), at du ikke liker å være synlig, at du ikke liker å be om noe, være til bry, mase…you name it. Det er som regel mange grunner til at vi ikke liker å selge.
Så – hva kan du gjøre istedenfor? Hvordan få salg til å føles skikkelig bra?
Hvordan kan du snu måten å tenke på, og gjøre salg til noe like naturlig som alt annet du gjør i businessen?
Jo, du kan begynne med å fokusere utover.
Fokusere all din energi på den og de du skal hjelpe.
Hva du kan si, gjøre, tilby for at de skal komme et skritt videre i businessen/livet sitt, og bli litt bedre kjent med deg.
Fokusere på å snakke til hun som allerede er klar, som har bestemt seg og som bare venter på invitasjonen.
Du kan stole på at de de du snakker til (eller med) er oppegående folk som kan ta den beste avgjørelsen for seg selv og sin business.
Du kan dele det du vil si, sende den e-posten, gjøre de ulike tingene du må gjøre i businessen og så GI SLIPP. Gi slipp på utfallet. Ikke få det til å bety noe om deg – uansett utfall. Gå videre til neste.
Du kan legge vekk perfeksjonismen og ta små (eller store) skritt ut av komfortsonen. Øve på å stå i ubehaget. Være litt modigere i dag enn du var i går.
Du kan slutte å prøve å være noen andre enn den du er. Prøve å passe inn i en boks som ikke passer deg.
Du kan øve. Du kan gi det tid.
Du kan bygge opp selvtilliten din og motet ditt ved å eksperimentere, handle, ta action, utvikle deg som menneske og utvikle deg profesjonelt hele veien. (dette er noe av det viktigste du kan gjøre, og endel av det jeg skal snakke om i min gratis masterclass fredag 21.03.25 – du kan melde deg på her)
Du kan tenke på din business som noe ekte, ordentlig, seriøst og på at det du tilbyr er bra (sørg for at det er det 😉) og noe dine folk trenger.
Du kan fokusere på at synligheten din handler om at de enklere skal finne deg, vite at du eksisterer, og legge vekk følelsen av “se på meg” – synlighet. “Sloss om oppmerksomheten” – synlighet. Som jeg vet ikke føles bra for introverte som deg og meg. For det er ikke det det handler om! I din business, så handler det ikke om deg – det handler om dem du skal hjelpe.
Du kan sørge for at du har en klar og tydelig visjon, et hvorfor, noe dypt og sterkt som kan drive deg fremover, motivere deg og holde deg i gang. (Det holder ikke at det er penger – for penger kan vi få på mange måter.)
For når du fokuserer på visjonen du har for bedriften din (og faktisk tar skritt i den retningen), kundene du skal serve og hvordan du kan bidra med det du kan – først og fremst – så vil alt annet, inkludert å selge, føles lettere.
Og penger og kunder vil også følge. Skjønner du nå at det kan føles bra å selge tjenestene dine som Virtuell Assistent?
Syns du det er vanskelig å selge? Hvilke tanker dukker opp når du gjør det eller skal gjøre det? Del gjerne!
Og om du vil ha hjelp til å finne din måte å selge på, bli trygg i den du er og det du tilbyr, så er mitt 1-1 coaching/mentoring abonnement for deg!
Coaching/Mentoring Abonnement:
Kjenner du på tankekjør, blokkeringer, begrensende tanker, vanskeligere følelser eller annet som hindrer deg i å komme videre i livet eller businessen? Selvsaboterer du? Føler du at du står i veien for din egen suksess og utvikling? Kommer du ikke videre med businessen?
Dette er for deg som trenger stor fleksibilitet, eller som ønsker coaching/mentoring i livet og/eller businessen over tid. I dette abonnementet er det ingen bindingstid – du kan si opp etter 1 mnd eller 3 år. Og alt i mellom.
For de fleste er det fordelaktig med samtaler oftere i starten, de første 3-6 mnd. Senere kan 1 samtale per mnd holde. Uansett er det opp til deg!
Du kan velge mellom 1 eller 2 samtaler á 90 min per mnd der vi jobber med det du har behov for i businessen og livet. Passer uansett type business, ikke bare for Virtuelle Assistenter.
Ta kontakt her for mer info og for å avtale oppstart om dette er interessant for deg.
Be the first to comment