Hvordan kan du finne kunder som Virtuell Assistent? Dame som står og jobber på PC ved vindu.

Finne kunder som Virtuell Assistent på Instagram

Instagram (IG) har vært den viktigste plattformen i min business, men det er ikke gjort i en fei. Allikevel er det en super plattform for å finne kunder som Virtuell Assistent.

Instagram handler om relasjoner, men for å få resultater må du være konsistent og strategisk i markedsføringen din. Så hvordan kan en Virtuell Assistent få kunder via Instagram?

For å virkelig kunne bruke Instagram fullt ut som en markedsføringsplattform bør du sette deg noen mål med alt du skal gjøre på plattformen: 

  • Gi riktig og god informasjon om businessen min. Hvis en potensiell kunde kommer til profilen min, finner de den informasjonen de trenger? Nok informasjon slik at de kan avgjøre om jeg er den riktige for de?
  • Dele kvalitetsinnhold Er innholdet av kvalitet, løser det utfordringer for idealkunden min og posisjonerer det meg som en autoritet? 
  • Finne potensielle kunder og bygge relasjoner i businessen min. Vet jeg hvordan jeg skal finne leads, identifisere idealkunden og nå ut til de på en autentisk og god måte? 

Sette opp kontoen for suksess: 

Når du skal starte din business, så bør kontoen din på Instagram være en businesskonto. Du får mange flere alternativer for innsikt og analyser som kan være nyttig for businessen din. 

Når du skal sette opp kontoen din er det noen ting du bør passe på: 

Er det klart og tydelig for idealkunden din hva du gjør og hvem du henvender deg til? Navn, nettside og bio (jeg hjelper-setning) bør komme klart og tydelig fram. 

Har du profilbilde av deg selv?  Profilbilde bør være et klart og tydelig bilde av DEG, ikke av logoen din. Som liten bedrift og Virtuell Assistent er det du som er ansiktet utad og folk vil vite hvem du er. Folk handler av folk. Et bilde av deg der du smiler vil bygge tillit på en helt annen måte enn bilde av en logo eller noe annet. 

Bruker du Høydepunkt på en god måte?  Høydepunkt er de rundingene du ser på profilen. Det er stories som er lagret og plassert i kategorier. Vær litt strategisk med hva du velger å lagre. Noen ideer: “Om meg”, “Mine tjenester”, “Referanser” eller “Kundene mine”, “Inspirasjon”, “Spør meg”. 

Det visuelle Det visuelle på profilen din bør være en mix av bilder av deg, grafikk og evt stockfotos. Alt det visuelle bør gjenspeile ditt brand og være konsistent når det kommer til farger og fonter. 

Innhold til Instagramkontoen din

Det som er viktig for en Virtuell Assistent er å poste relevant og verdifullt innhold som vil gjøre at DIN idealkunde kommer og blir værende på kontoen din. 

Det er ikke nødvendigvis antall følgere som viser om du har suksess med Instagramkontoen din. Du kan ha tusenvis av følgere, men er det feil følgere som ikke gjør det du ønsker de skal gjøre, så betyr de lite. Det finnes kontoer med mange følgere som aldri konverteres til kunder. Og det finnes suksessfulle kontoer med få følgere. Så legg fokuset der det bør være – å produsere innhold som engasjerer idealkunden din. 

Det er ingen regler og du kan gjøre dette på ulike måter, men her er tre ulike typer poster en Virtuell Assistent gjerne kan bruke i Instagram feeden din for å engasjere følgerne sine: 

Verdi/informasjons poster

Her er det bare masse verdi uten at du selger noe. Gjør research og finn ut hva din idealkunde strever med, hva er smertepunktene – og hvordan DU kan løse problemene med dine tjenester. Lag poster som tar for seg spesifikke utfordringer idealkunden din har. Dette er den type post det bør være mest av. 

Verdi/selge poster

Disse kan være ganske like verdipostene, men her er målet å få de til å handle, booke osv. Eks. Du kan gi tips i innlegget ditt om hvorfor hashtagger er viktig på Instagram – for så å oppmuntre de til å ta kontakt med deg om de heller ønsker å kjøpe hjelp til å finne de riktige hashtaggene. Her er det en veldig spesifikk Call to action (handlingsoppfordring) og mer trykk på hvordan DINE tjenester løser utfordringene som idealkunden din har. 

Inspirasjon/morsomme poster

Den tredje kategorien er postene du krydrer med innimellom – morsomme historier, inspirasjon, underholdning. Det er ikke alltid sånn at du må gi masse informasjon, tips, råd for at det skal gi verdi til dine følgere. En interessant eller morsom historie kan også gi verdi. Selv om dette er enklere poster der du ikke deler masse informasjon om et tema, så trenger det ikke være “fyllposter”. Det kan fortsatt være verdifullt innhold som skiller seg ut og gir leseren noe. 

Leadgenerering for Virtuelle Assistenter på Instagram 

Leadgenerering (altså det å finne potensielle kunder) og det å bygge relasjoner er perfekt å gjøre på Instagram når du er Virtuell Assistent. Plattformen er strukturert sånn at det er enklere enn mange andre plattformer å bygge disse genuine relasjonene. . 

Og bare for å få det på det klare med en gang: antall følgere betyr ikke så veldig mye. Glem tallene. Et bra lead/en potensiell kunde er verdt 1000 ganger mer enn hundrevis av tilfeldige følgere som ikke bryr seg om hva du legger ut.

Leads er MENNESKER. Og ikke bare mennesker, men mennesker som er knyttet til en industri eller bransje som passer din idealkunde. Men å FINNE disse menneskene betyr ingenting hvis de ikke også tiltrekkes av deg og innholdet ditt på en eller annen måte. Så kort forklart, så er leadgenerering “å finne idealkunden din og så tiltrekke deg de.” Jo varmere lead – jo mer sannsynlig er det at de blir en kunde etterhvert. Og det er kunsten med leadgenerering – prosessen med å ta en person fra å ikke ha hørt om deg før til å faktisk bli en kunde. 

Finne leads

For å finne leads kan du bruke  søkefeltet på Instagram, og skrive inn nøkkelord som er assosiert med tjenestene du tilbyr, markedet du ønsker å jobbe med og tittelen din idealkunde kan ha. 

Still deg selv spørsmålene: Hvilken type business har idealkunden min? Hva er de interessert i? Finner du én idealkunde kan du se på hvilke hashtagger de bruker på innleggene sine og kanskje finne flere potensielle kunder som henne. 

Når du har identifisert en potensiell kunde på Instagram, så starter prosessen med å gjøre personen om til en følger. Husk at du IKKE skal selge/pitche til de i starten. Instagram handler MYE om relasjoner, og en for tidlig pitch vil ikke være positivt for relasjon mellom dere. Leadgenerering handler om å bygge genuine relasjoner og engasjement. Se gjennom postene de har skrevet – er det noen av de du kan engasjere deg genuint i? Har de de en aktiv story som du kan gi respons på? Bruk disse til å engasjere deg og bli kjent. 

Instagram er ikke en quick fix

Instagram tar tid, men gjort riktig er potensiale for en jevn strøm av kunder stort.

IG er også en fantastisk plattform for å bygge relasjoner fordi det ikke kreves at du følger eller er “venn” med personen for å kunne engasjere deg. 

Det jeg har delt med deg nå er bare bittelitt av alt det fantastiske Instagram har å by på når du skal bygge din business og finne kunder som Virtuell Assistent. Følg meg gjerne på Instagram – der gir jeg tips, råd og deler tanker rundt det å bygge din online business på en bærekraftig måte som er riktig for deg. Du finner meg på @mari.vige – håper jeg ser deg! 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk