Hvordan-jeg-fikk-mine-forste-kunder-som-Virtuell-Assistent

Hvordan jeg fikk mine første kunder som VA

Personlig nettverk var sånn jeg fikk mine første 2-3 kunder, og jeg er ikke den eneste. Veldig mange Virtuelle Assistenter får sine første kunder på akkurat denne måten, enten direkte eller indirekte. Så dette er en markedsføringsstrategi som ikke skal undervurderes.

Kanskje blir du litt skremt nå, for jeg vet at mange kvier seg for å dele at de starter for seg selv med familie, venner, tidligere kollegaer og arbeidsgivere. Men jeg kan berolige deg: denne “strategien” handler ikke om å selge til disse – det gjør du kun hvis de faktisk har uttrykt interesse og har en utfordring du kan hjelpe med.

Å inkludere det personlige nettverket ditt trenger ikke være ubehagelig. For din familie og dine venner kan faktisk spille en viktig rolle når du bygger din business, så de bør ikke utelukkes fra markedsføringsplanen din.

Så – hvordan jeg fikk mine første kunder som VA kan bli sånn du får dine første kunder. Klar?

Snakk om businessen din

Jeg vet at mange kvier seg for dette, men snakk om businessen din med stolthet! Øv deg gjerne på hva du skal si. Dette er en veldig enkel måte å gjøre businessen din mer synlig på.

  • Folk spør ofte: Hva har du gjort i det siste? Hvordan går det med jobben? Hva er nytt?
  • Unngå generelle svar som unngår å svare direkte. Fortell hva du gjør og hvordan du hjelper bedrifter.
  • Dette gjør også underverker for mindsetet ditt – du blir trygg på å snakke om businessen din.

Husk: du har ikke startet en hobby – du har startet en business. Snakker du smått om den, unnskylder den, så vil det også føles smått og uviktig.

Jeg opplevde selv at folk ikke forstod konseptet Virtuell Assistent, og jeg måtte bruke mye tid på å forklare. En bedre måte er å starte med problemet du løser, ikke titler.

  • Jobber du med sosiale medier for bedrifter? Svar for eksempel: “Jeg håndterer sosiale medier for bedrifter, så de får økt synlighet online.”
  • Øv deg, så du er klar neste gang spørsmålet kommer. Du vet aldri hvem som kjenner noen som kan være en potensiell kunde.

Send en kort melding eller e-post

Dette er ikke en salgsmail, bare en enkel måte å informere om hva du har startet. Familie, venner, tidligere arbeidsgivere og andre relevante kontakter kan inkluderes.

Tips:

  • Hold det personlig, ikke send en fellesmail til hele slekta
  • Eksempel på hvordan en melding kan se ut. Bruk gjerne denne som mal, men tilpass til din stemme og det som gjelder for deg:

Hei [Navn]
Jeg sender deg denne meldingen for å fortelle om bedriften jeg har startet som jeg er veldig begeistret for. Jeg prøver ikke å selge deg noe, bare dele mitt nye eventyr.
For [ca. 4 uker siden] lanserte jeg min nye business som Virtuell Assistent. Jeg tilbyr mange ulike tjenester, men fokuserer hovedsakelig på å hjelpe [nisjebutikker med synlighet i sosiale medier. Jeg hjelper med strategisk innholdsproduksjon og engasjement.]
Når du jobber som Virtuell Assistent foregår alt online, og jeg kan jobbe med kunder i hele landet – og ja, faktisk i hele verden. Tenkte bare å nevne det for deg, i tilfelle du kjenner noen som dette kunne være interessant for nå eller senere.
Under finner du info om hvordan du kan følge med:
[Kanaler i sosiale medier, nettside, epost]
Setter stor pris på støtten og takk for at du tok deg tid til å lese!
Mari

Del i dine personlige sosiale medier kanaler

  • Dette er heller ikke en pitch
  • En enkel post der du “lanserer” businessen din offisielt
  • Gi mulighet til å ta kontakt hvis det er interessant
  • Be gjerne om deling
  • Folk må få vite om businessen din, men ikke spam profilen din med salgsposter

Lokale bedrifter

Selv om de kanskje ikke trenger din hjelp, kan de kjenne noen som gjør. Følg opp de som viser interesse med en e-post i etterkant. Dette kan inkludere alle mulige bedrifter, men det er helt gull å starte med noen du allerede har en relasjon til – frisøren din, fysioterapauten, lokale butikker du ofte er innom eller andre bedrifter du har vært i kontakt med som kjenner deg litt.

Dette kan føles ukomfortabelt, men å bli vant til litt ubehag er en del av å bygge en online business. Et tips er å minne deg selv på ditt HVORFOR når du føler at noe er skummelt. Det er en grunn til at du gjør dette!

Tips og tanker

  • Det er helt normalt å føle seg ukomfortabel. Læring skjer utenfor komfortsonen – hver gang du er der “ute”, vokser du, utvikler deg og lærer.
  • Hjernen vår vil beskytte oss, og finner på mye som ikke er sant. Tanker som «jeg er til bry», «folk vil synes jeg er teit» eller «nå kommer jeg til å feile» – det er bare tanker. Snakk sannhet til deg selv, skriv gjerne ned alt som er usant med disse tankene.
  • Egentlig bryr ikke folk seg så mye. Enten er det interessant for dem, eller så er det ikke. Begge deler er ok.

Til syvende og sist er personlig nettverk den enkleste måten å starte markedsføringen på. Kanskje gir det resultater med en gang, kanskje senere. Men effekten skal ikke undervurderes. Og mest sannsynlig får du noen oppmuntringer og støttespillere på veien også.

Nysgjerrig på å starte som Virtuell Assistent? For å tjene litt ekstra eller potensielt jobbe hjemmefra på fulltid? Sjekk ut Minikurset Jobb hjemmefra – Start som Virtuell Assistent her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk