Skog og dame som lager et hjerte med hendene. Hvorfor er det vanskelig å finne din målgruppe?

Hvorfor det er vanskelig å finne målgruppen din

(Og hvordan du kan tenke istedenfor) 

Å finne ut hvem som er din idealkunde / drømmekunde / målgruppe (eller hva enn du velger å kalle det) kan by på hodebry for mange. 

Kanskje føles det helt feil å i det hele tatt skulle “definere en idealkunde” eller “finne drømmekunden” fordi det bare ikke føles helt bra, kanskje til og med begrensende? Som å putte noen i en boks? Kanskje ekskluderende? For komplisert? For detaljert?

Hvis du kjenner på det, så er du ikke alene. Mange syns dette er vanskelig, men heldigvis er det ikke umulig og kanskje må du bare tenke litt annerledes. 

Før vi går videre så vil jeg bare si at det veldig ofte blir lettere å finne målgruppen din etter at du faktisk har begynt å dele budskapet ditt og det du vil si, og etter at du har jobbet med noen kunder. Da vil du antagelig begynne å se et mønster av hvem som føler seg tiltrukket av den du er, businessen din, de verdiene du har og det du deler i markedsføringen din. (Vanskelig å finne budskap? Blir du lett påvirket av alt og alle rundt deg på sosiale medier? Da er denne posten for deg)

Andre ganger må det kanskje litt coaching til for å få en liten (eller stor) aha opplevelse og litt klarhet. Det er ofte det kundene mine opplever i samtalene våre.

Og det er da jeg får meldinger som denne: 

“Så utrolig befriende når det faller noen brikker på plass! Dette gir mer og mer klarhet. Derfor er det så fantastisk å ha en coach/mentor”

For det ER befriende å kjenne at du får mer klarhet rundt hvem du faktisk skal jobbe med. OG, ikke minst, hvem du IKKE skal jobbe med. Når du kjenner at du gleder deg til å markedsføre deg fordi du faktisk ikke skal snakke til alle, men kun til de som er de helt riktige menneskene for deg. Din målgruppe.

I samtalen med denne kunden kom det frem at hun lenge hadde hatt en overbevisning og tanke om hvem hun skulle hjelpe, hvem som var hennes målgruppe eller idealkunde. Hun så til og med for seg et familiemedlem som hun tenkte representerte de hun skulle hjelpe på en god måte. 

Derfor fikk hun også en stor aha-opplevelse når hun oppdaget at denne “idealkunden” holdt henne igjen i markedsføringen.

Det skapte faktisk både frykt, tvil og stress når hun tenkte på å snakke til og jobbe med den målgruppa. 

Hun grublet på hvordan hun skulle klare å overbevise de om å velge henne fremfor alle andre med lignende business. Hvordan hun skulle bevise at hun var god nok og kunne nok. 

Høres ikke helt ut som en drømmekunde, eller hva?

Når vi jobbet litt videre med disse tankene, så fant vi at dette hadde rot i noe som lå dypere i henne og lenger bak – den følelsen av å måtte bevise at du er god nok for andre. Og da spesielt for denne og lignende personer. Interessant hvilke oppdagelser vi kan gjøre i coaching, eller hva?

Kanskje er du en av de som har tenkt lignende tanker? Kjent på de samme følelsene?

Sannsynligvis, og i så fall er du ikke alene, for det er faktisk ganske vanlig. Det er også veldig vanlig å snakke til “feil” folk – til de som ikke er dine å markedsføre til. Til de du må overbevise og bevise noe for. Men det er ikke din målgruppe.

Så hvordan kan du da tenke for å finne din målgruppe/idealkunde?

Jo du må vite noe om hvem som er “dine mennesker” og hvem som ikke er det. 

Dine riktige mennesker, kunder, klienter er ikke de du må bevise din “verdi” for, de som alltid har noe å plukke på eller som stiller spørsmål ved alt. De du må overbevise fra start til slutt. 

Nei, dine riktige mennesker, din målgruppe, drømmekunde eller hva enn du velger å kalle det, er de som har tillit til deg og ditt budskap, de som kjenner seg igjen i dine verdier. De som opplever en forbindelse til akkurat deg fordi du er du og fordi de er overbevist om at det de trenger, det vil de kunne få hos deg. De som det føles 100% bra å jobbe med.

De som resonnerer med dine verdier, ønsker, overbevisninger, måte å tenke på, drive business på. 

De som er overbevist om at hos deg vil de bli sett, møtt, ivaretatt akkurat sånn de trenger å bli det. 

De som føler seg hjemme hos deg og med din business.

Her er eksempler på noe av det som beskriver de som føler seg hjemme i min business og med meg (min målgruppe om du vil): 

  • de vil føle seg sett, hørt og støttet til å være seg selv fullt ut. 
  • de ønsker å leve et liv som gir glede, ro, frihet. 
  • syns det er vanskelig å sette grenser, og tar seg selv i å peopleplease og overlevere. 
  • smarte, kreative mennesker som har en tendens til å sabotere litt for seg selv. 
  • er følsomme, vennlige, hjelpsomme, sensitive, ofte introverte
  • redd for å ta plass og føler ikke alltid de passer inn i en ekstrovert verden 
  • har tatt andre valg enn familie og venner 
  • introverte, trenger alenetid, kan bli overveldet av sosiale medier og alt som “burde” gjøres 
  • måler ubevisst sin verdi mot hvor produktive de er og syns det er vanskelig å tillate seg selv en “enkel” business der de tjener godt 
  • er nysgjerrig på å bli bedre kjent med seg selv, utvikle seg og vokse som menneske 
  • bryr seg veldig mye om andre og har en tendens til å miste seg selv i arbeidet de gjør for og med kunder 
  • Strever med å finne en god balanse som gir de tid til det som er viktigst i livet – og samtidig rom til å bygge en business som gir glede og tilfredsstillelse
  • kan kjenne på snev av utbrenthet pga alt de føler de må gjøre, manglende grenser og fordi de overtenker og overkompliserer businessen.

Det betyr ikke så mye om de bor i nord eller sør, spiser pizza eller taco på fredag eller liker å lese DN eller Vårt Land. Detaljene er mindre viktig enn verdier, drømmer og utfordringer. Og kanskje finner du det også litt lettere å finne dine drømmekunder når du tenker sånn på det.

Dame som sitter i sengen og er usikker på egen business. Stille markedsføring. Myk markedsføring.

Her er noen konkrete spørsmål du kan stille deg for å bli mer klar over hvem din drømmekunde/målgruppe er: 

  • Hvem er det du egentlig vil hjelpe?
  • Hvem er dine riktige mennesker? 
  • Hvem er det du ikke trenger å bevise noe for fordi det de trenger er å bli sett og møtt av akkurat deg? 
  • Hvorfor er de tiltrukket av akkurat deg og din business? 
  • Hvem er det du, på en helt naturlig måte, er kvalifisert til å støtte og hjelpe med akkurat det du gjør? 
  • Hvordan føles det å skulle snakke til og jobbe med akkurat henne/han/hen? 
  • Hvordan føles det å tenke på denne drømmekunden? 
  • Hva har du lyst til å si til de/ dele? 
  • Hva ønsker du å vite om de? 
  • Hva vil du at de skal vite om deg? 
  • Hva slags samtaler ville du hatt med denne personen for at de skal føle seg sett, møtt, for å inspirere de, for å hjelpe? 
  • Ser du for deg en spesifikk person når du tenker på dine riktige folk?

Gav dette deg noen nye tanker når det kommer til å finne en målgruppe/drømmekunde? Del gjerne under.

  1. Sara Lisa says:

    Ahh, jeg skrev nettopp i sikkert to timer. Ord bare fløt ut av meg. Jeg skrev akkurat hva jeg hadde hatt lyst å si/dele til de det gjaldt (et av spørsmålene dine på slutten) og det var så nærende å skrive som om jeg skrev til yngre meg. Og jeg føler faktisk at jeg kan basere mye av businessen på alt jeg skrev, ettersom jeg fikk en større oversikt over hvilke budskap jeg har lyst å formidle. Jeg så mønstrene og essensene i hva jeg innerst inne har lyst å dele med verden. Og hva jeg vil hjelpe folk med. Så da er det bare å stå i det. Takk for klarheten🤍 Det gav meg mye!

    • Mari Vige says:

      Hei du! For en kommentar å avslutte dagen med. Det var utrolig fint å lese. Så glad for at du fikk klarhet og at det resonnerte. Takk for at du tok deg tid til å sende en liten tilbakemelding <3

  2. […] Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne artikkelen om du syns dette er vanskelig: Hvorfor det er vanskelig å finne målgruppe og hvodan du kan tenke istedenfor […]

  3. […] dette vil det gjøre markedsføringen og det å finne kunder som Virtuell Assistent mye enklere. Her er en artikkel som går mer i dybden på det å finne din målgruppe, så les gjerne den og gjør øvelsen […]

  4. […] Hvem du ønsker å jobbe med  – type kunder, bedrift, målgruppe.  […]

  5. Anne Kjersti says:

    Ja dette er så god lesning,og så viktig for at det skal føles som drømmejobben!

  6. […] De må kjenne en connection, at dere har kjemi, de må oppleve å bli sett, forstått og ivaretatt som kunde.  […]

  7. […] Her vet jeg det er delte meninger, men spør du meg, så er du nødt til å ha et klart bilde av målgruppen din og forstå hvem de er for å få skikkelig effekt av markedsføringen din. Du kan få kunder uten å gjøre dette, og jeg vet at du i starten bare ha alle kunder du kan få. Det er helt fint. Men ved å definere for deg selv hvem dine ideelle kunder er, hvem du har lyst til å jobbe med, forstå hva deres behov, preferanser, drømmer og utfordringer er, så vil du forenkle og effektivisere markedsføringen din og dermed bruke tiden og ressursene dine på de kanalene som gir best resultater. Å streve seg ihjel med markedsføring som føles som å kaste spaghetti på veggen og se om noe sitter – er ikke definisjonen på en enkel business som gir deg glede og energi. Her er en nyttig artikkel om målgruppe. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk