Hvordan forenkle og effektivisere markedsføringen din som Virtuell Assistent så du oppnår mer med mindre.

Forenkle markedsføringen din og oppnå mer med mindre

Å drive onlinebusiness som Virtuell Assistent er en spennende og givende reise å begi seg ut på. Men det kan også være utfordrende å markedsføre den nye bedriften din effektivt. Og på en måte som føles bra for deg på samme tid. Derfor er det veldig lurt å forenkle markedsføringen din så mye som mulig og slutte å lytte til alt støyet der ute.

For onlineverdenen full av sterke stemmer som sier alt du bør gjøre, men den mest effektive metoden er den som passer deg og din personlighet. Den bør enkelt kunne gjennomføres konsistent over tid og ikke brenne deg ut underveis.

Et annet poeng er at konkurransen om oppmerksomheten til potensielle kunder er større enn noen gang, og det er viktig å finne måter å forenkle markedsføringen din, så du mer effektivt kan nå ut til potensielle kunder.

Ikke minst starter de aller fleste å jobbe som Virtuell Assistent ved siden av annen jobb, med barn hjemme eller med andre forpliktelser som tar tid og krefter. Da har du rett og slett ikke tid til en komplisert markedsføringsstrategi du må bruke timevis av dagen og uka på å gjennomføre.

Så hvordan kan du egentlig forenkle markedsføringen din?

#1 Identifiser din målgruppe

Her vet jeg det er delte meninger, men spør du meg, så er du nødt til å ha et klart bilde av målgruppen din og forstå hvem de er for å få skikkelig effekt av markedsføringen din. Du kan få kunder uten å gjøre dette, og jeg vet at du i starten bare vil ha alle kunder du kan få. Det er helt fint. Men ved å definere for deg selv hvem dine ideelle kunder er, hvem du har lyst til å jobbe med, forstå hva deres behov, preferanser, drømmer og utfordringer er, så vil du forenkle og effektivisere markedsføringen din og dermed bruke tiden og ressursene dine på de kanalene som gir best resultater. Å streve seg ihjel med markedsføring som føles som å kaste spaghetti på veggen og se om noe sitter – er ikke definisjonen på en enkel business som gir deg glede og energi. Her er en nyttig artikkel om målgruppe.

#2 Bygg et solid nettsted – en base for din business

I online-business-verdenen vil jeg påstå at fokus på en god nettside har blitt nedprioritert til fordel for sosiale medier. Sosiale medier er enkelt å komme i gang med og har for mange erstattet det å i det hele tatt ha et skikkelig nettsted for bedriften. Og ja, i starten er det helt greit. Det gjør det mer overkommelig og mindre overveldende for mange å starte som Virtuell Assistent eller annen online business. Men når du har kommet litt i gang, så vil jeg absolutt anbefale deg å opprette ditt eget nettsted. En base som på sikt kan bli hjertet av din onlinebusiness. Når du går i gang med å bygge nettstedet ditt (det kan du f eks gjøre her: Mooxweb nettsidebygger) er det viktig å sørge for at det er brukervennlig, enkelt å navigere og har tydelig og relevant innhold for din målgruppe. I tillegg må det så klart være optimalisert for søkemotorer så den faktisk blir funnet av de du vil skal finne den. Her er en god artikkel fra Webgruppen som viser deg hvordan du kan finne gode nøkkelord til SEO. Når nettstedet ditt er på plass og søkemotoroptimalisert, så vil potensielle kunder etterhvert begynne å finne deg fordi de søker etter akkurat det du driver med. Hva er vel enklere enn at kundene kommer til deg og ikke motsatt?

#3 Bruk automatiseringer

For en ny Virtuell Assistent høres kanskje automatiseringer veldig komplisert ut, men det kan gjøres på ulike nivåer. Det jeg snakker om her er av den enkle formen, men det kan allikevel bety en stor forskjell for markedsføringen din. Uansett om du markedsfører deg gjennom sosiale medier, e-postmarkedsføring, blogg eller noe annet, så kan du automatisere og evt. batche oppgavene ved hjelp av ulike verktøy og plattformer. På den måten vil du spare tid og ressurser (som din energi og “peace of mind”), samtidig som du opprettholder en konsekvent og engasjerende tilstedeværelse på nett. Perfekt for introverte, sensitive businessfolk. 🙂

#4 Ha en god innholdsstrategi

Innholdsmarkedsføring, altså strategien der du lager godt og relevant innhold for målgruppen din som du deler på ulike måter og ulike plattformer, er en effektiv måte å bygge et engasjert publikum og tiltrekke deg potensielle kunder. Det kan være blogginnlegg, video, ulike former for tekst, e-bøker osv. Sørg for å dele innholdet ditt på relevante plattformer og kanaler for å nå ut til akkurat din målgruppe. Ikke spre deg selv for tynt, for du trenger og bør absolutt ikke gjøre alle disse tingene eller være alle stedene. Fokuser på 1-2 plattformer og metoder du liker og gå all in på det.

#5 Bygg relasjoner

Sosiale medier er akkurat det de sier at det er – sosialt. Instagram og Linkedln, som er de mest brukte plattformene å markedsføre seg på for Virtuelle Assistenter, er perfekte for å bygge relasjoner med potensielle kunder og samarbeidspartnere. Og her kommer viktigheten av målgruppe inn igjen – du må vite hvilke sosiale medieplattformer din målgruppe er mest aktiv på, så du kan legge fokuset på å engasjere deg med dem der. Ved å dele relevant innhold, svare på spørsmål og delta i samtaler bygger du tillit og troverdighet som igjen vil ha en positiv effekt på businessen din.

Og bare for å ha sagt det også – å bruke sosiale medier til markedsføring kan være effektivt, men kan også ta mye tid OG tappe deg for energi. Spesielt om du er introvert og sensitiv. Så bruk gjerne sosiale medier til å markedsføre deg om det passer med din målgruppe, men sørg for å ha en god plan og gode grenser rundt både tiden og energien din.

En ting til – om du foretrekker å bygge relasjoner fysisk på eventer, via kaffeprater, sammenkomster etc, så er det like supert. Du vet best hva som funker for deg. Sosiale medier er ikke den eneste veien til Rom.

#6 Evaluer og juster

Markedsføring kommer vi ikke utenom når vi driver for oss selv. Det er en kontinuerlig prosess der vi hele tiden må evaluere og justere. Og lære. På alle plattformer finner du verktøy der du kan se på ulike tall og statistikker, men til syvende og sist handler det om å jevnlig se på hva som funker, fortsette å gjøre det som føles bra, som faktisk tar deg mot de målene du har satt deg og som gir resultater, og slutte med det som ikke funker. (Om du har gitt det nok tid til å vite at dette ikke er strategien for deg).

Noen ganger er det små justeringer som skal til for å forenkle markedsføringen din, andre ganger større.

Men ved å gjøre evaluering og justering til en vane, vil du optimalisere markedsføringen og resultatene dine over tid.

Det kan føles vanskelig å skulle forenkle markedsføringen din, men med riktig tilnærming vil du oppnå bedre resultater enn når du gjør “alt”. Så min anbefaling er å fokusere på å finne/bli kjent med målgruppen din, bygge en solid base i form av et nettsted, automatisere det du kan, ha en god innholdsstrategi som passer deg og din personlighet, bygge relasjoner og evaluere/justere underveis. Og vil du lese litt mer om hvordan du kan forenkle businessen din i sin helhet, så kan du lese mer om det her.

I VA-akademiet finner du ingen “one size fits all”. Der lærer du ulike metoder (også de som ikke krever at du er på sosiale medier) og hvordan du kan sette sammen din unike og ENKLE markedsføringsstrategi, så du også har tid til andre ting i livet.

Er du nysgjerrig på VA-akademiet, så kan du sjekke det ut her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk