Så du får mer tid til det som er viktig for deg…
I 2009 / 2010 begynte min fascinasjon for minimalisme, slow living og det leve litt mer bevisst. Tanken på (og jobben mot) å forenkle livet, eie mindre, ha mer tid til det som er viktig har vært med meg siden da. Jeg vil ikke si at jeg er en gjennomført minimalist, overhodet, i alle fall ikke på den måten du kanskje ser for deg, men jeg er i en kontinuerlig prosess.
Og selv om kanskje hvite, sterile vegger og få til ingen eiendeler er en assosiasjon vi lett får til minimalisme, så går det dypere enn som så.
Ifølge The Minimalists er definisjonen på minimalisme dette:
Minimalisme er et verktøy for å kvitte seg med det som er overflødig i livet så du kan fokusere på det som er viktig, og finne glede, tilfredsstillelse og frihet. (fritt oversatt)
Det handler ikke bare om ting og det fysiske du omgir deg med, men alle deler av livet. Bevisste valg rundt hva som faktisk er viktig, nyttig og som gir glede.
Nå er ikke dette en artikkel om minimalisme i sin helhet, men om hvordan de samme prinsippene kan overføres til businessen. Rett og slett hvordan du kan skape en enkel og minimalistisk business som gir deg mer tid til det som er viktig for deg.
I online business verdenen både i inn og utland er det fullt av mennesker, guruer og mentorer som har den “riktige” oppskriften på hvordan du kan få masse følgere, bli lagt merke til, oppnå suksess, tjene millioner. Det skal gjerne gå raskt, og alle har den riktige veien. Presset er stort og ofte (egen erfaring og kunders) går vi på kompromiss med egne verdier og den vi er som person når vi gir etter for “hustlekulturen”.
Og verst tenkelig utfall er utbrenthet (det var meg) eller rett og slett at vi kaster inn håndkle fullstendig. Presset om å lykkes blir for stort.
Men hva om det fantes en annen vei? Hva om en minimalistisk, enkel business og tilnærming til markedsføring er det som skal til for at du skal kjenne på frihet og glede både i businessen og i livet? (er du introvert og sensitiv vil nok dette resonnere ekstra)
Det gjorde det for meg, og jeg tror det vil gjøre det samme for deg.
Så hva er egentlig en minimalistisk, enkel business?
Hvis vi bruker definisjonen lenger opp og overfører den til business, så kan vi si at en minimalistisk business handler om å sørge for at alle deler av businessen fra programvare, apper, prosesser og systemer til tjenester, produkter, kunder og markedsføring skal være til glede og nytte – hvis ikke må det gå for å gi plass til det som er.
Det handler om å ta bevisste, verdistyrte valg for businessen og for deg (evt andre) som jobber i den. Det er ikke alltid lett, men heller ikke så komplisert når vi lærer oss å lytte til vår egen stemme og ikke alle andres.
Hvorfor er en minimalistisk tilnærming til business viktig og spesielt nyttig om du er introvert og sensitiv?
Når jeg startet min business og etterhvert begynte å bevege meg på Instagram og i denne nye, overveldende verdenen av informasjon og alt du MÅ ha og MÅ gjøre for å lykkes, så ble det utrolig vanskelig for meg å finne meg selv og hva jeg egentlig ville med min business. Jeg følte meg dratt i alle kanter, usikker på meg selv og redd for å gjøre noe feil. Veien foran meg var uklar og jeg investerte i det ene etter det andre i håp om å finne meg og det som kjentes som min business.
Andres form for suksess, andres ambisjoner og drømmer ble mine og det gikk på bekostning av min tid, min business, min energi, min familie, min økonomi og til og med min helse i form av utbrenthet.
Det var ikke før jeg trakk meg litt tilbake og begynte å lytte innover at jeg fant tilbake til meg selv, min visjon og mine preferanser rundt business og markedsføring.
Og noe av det som kom til overflaten var den samme dragningen mot å forenkle businessen min og ha en mer minimalistisk tilnærming. Altså fjerne det overflødige som jeg enten ikke bruker eller har glede av.
Her er noen av grepene jeg tok:
- Jeg gikk gjennom apper og digitale plattformer for å fjerne og rydde opp alt som var overflødig. Jeg “kastet” med løs hånd alle freebier og “ressurser” jeg hadde lastet ned som jeg enda ikke hadde sett på, men beholdt “i tilfelle”.
- Jeg gikk gjennom alt jeg betalte på av medlemsportaler, programvare etc og avsluttet alt jeg ikke brukte eller som ikke gav meg glede.
- Jeg så på systemer for produktivitet osv og endte opp med kun Google Workspace som gjør alt og mer enn det jeg trenger for å drive min type business.
- Jeg gikk gjennom produkter og tjenester (der er jeg fortsatt i en prosess)
- Jeg har brukt tid på å se på og kjenne på hvilke plattformer og metoder jeg ønsker å ta med meg videre i businessen. (ikke helt i mål der, men kjenner mer og mer klarhet og det vil jeg snart dele med deg)
Det er en like fantastisk følelse å ha oversikt og kontroll i businessen der alt du betaler for, valg du tar og det du gjør gir deg glede og tjener din visjon fullt og helt – som det er å ta en skikkelig opprydning i hjemmet ditt og kjenne på følelsen av at alt har sin plass og en hensikt.
Du tilbringer tiden på det som er viktig, du vet hvem som er dine folk og du vet hvordan du aller best kan hjelpe de med produkter, tjenester og ressurser som de også faktisk bruker og har nytte og glede av.
Du blir ikke lenger ubevisst dratt inn i alt du føler du burde gjøre, kjøpe eller tilføre businessen uten først å spørre deg selv om dette er nyttig, i tråd med dine verdier, tjener din visjon eller gir deg glede.
Hvordan du kan skape en minimalistisk business
Vit hvor du vil, hva du vil oppnå og hvorfor
På samme måte som når du skal begynne med minimalisme/leve enklere ellers i livet, så trenger du et solid hvorfor og en retning også når du skal omstille businessen. Både for å komme gjennom den første prosessen, men også for å kunne vedlikeholde en sånn type business. Rett og slett for å holde den enkel i en verden som konstant vil minne deg på hva du mangler og hva du “trenger”.
Så still deg selv følgende spørsmål:
-Hvordan vil du at livet ditt skal se ut? Og hvordan skal businessen din passe inn i det livet du ser for deg? (Jeg er opptatt av at vi skal bygge businessen rundt livet og ikke motsatt)
-Hva vil du/trenger du å tjene per år for å leve det livet du ønsker? Hvor mange salg og/eller kunder vil du trenge for å nå det målet?
-Hvor mye tid ønsker du å investere på å komme dit?
Det må være en god sammenheng mellom livet du ønsker å leve, hvor mye tid og energi du ønsker å legge ned i businessen og antall kroner du ønsker å sitte igjen med. Kanskje må du øke prisene for å kunne ta inn færre kunder som gir deg mer tid? Kanskje du må endre businessmodell?
I tillegg kan det være lurt å ha en tydelig visjon og misjon som handler om hvorfor du gjør det du gjør og hvordan du hjelper kundene dine med dine tjenester (eller produkter).
Hvem hjelper du?
Har du 100% kontroll på hvem som er din målgruppe – dine folk? De du skal bety en forskjell for med din business?
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne artikkelen om du syns dette er vanskelig: Hvorfor det er vanskelig å finne målgruppe og hvodan du kan tenke istedenfor
Hva selger du?
Kanskje er du en av de (jeg var) som har mange forskjellige tjenester og/eller produkter du selger, eller kanskje ikke. Uansett vil disse punktene/spørsmålene hjelpe deg til å avgjøre om det du selger er til glede og nytte for både deg og kundene dine eller om du skal la noe gå:
- Lag en oversikt over hvilke produkter og tjenester du selger.
- Skriv ned hvor mye tid hver av de krever (det kan gjelde markedsføring, vedlikehold, produksjon osv)
- Hvor mye penger drar de inn i businessen din? Selger du de faktisk? Hjelper de kundene dine i størst mulig grad? Husk at det ofte er enklere for kundene dine om de ikke har altfor mange valgmuligheter, så se på hvordan du kan forenkle produktsuiten din.
Markedsføringen din
Dette kommer jeg til å snakke mye om her fremover, men igjen kan du bruke en minimalistisk tilnærming og spørre deg selv ang de ulike måtene du markedsfører deg på: er det til glede? Er det til nytte? Kan jeg forenkle på noen som helst måte?
Systemer, prosesser og verktøy
Her er det mye å hente når det kommer til å forenkle businessen din. Det kan gjelde systemer du har rundt kunder og onboarding, programmer du betaler for, strategier du forsøker å implementere, mengden innhold du leverer i tjenester/produkter osv.
- Hvilke produkter, medlemsportaler, systemer, apper osv bruker du ikke, men kanskje allikevel betaler for eller lar ta opp kapasitet i hodet eller på PC/tlf?
- Hvilke systemer og strategier har du lenge forsøkt å implementere, men de oppleves for kompliserte til at du egentlig får brukt det? Enten for deg eller kundene dine?
- Er det noe i denne kategorien som, når du tenker etter, egentlig bare er i veien for å nå målene dine?
- Kan du forenkle noen av prosessene dine så de faktisk gir og ikke tar tid og energi?
Grenser, distraksjoner, vaner
I løpet av en arbeidsdag er det nok av ting som kan distrahere oss fra å få gjort det vi skal. Og ofte er det mangel på grenser rundt dette som kan overkomplisere businessen aller mest.
Det kan være manglende grenser rundt kunder, sosiale medier, mail/kontakt osv. Etter å ha jobbet med mange kunder vet jeg at dette er en stor utfordring, men skal du forenkle businessen din og frigjøre tid + jobbe mer effektivt, så du kan fokusere på resten av livet også, så MÅ dette på plass.
Eks på grenser du kan sette:
- Tydelig avklaring med kunder på når du svarer mail eller henvendelser gjennom andre plattformer OG hvor de kan kontakte deg og ikke (eks mail ok, DM på Instagram ikke ok)
- Sjekke mail kun 1-2 ganger daglig.
- Sosiale medier kun 30 min formiddag og 30 min kveld for å sjekke kommentarer, DM etc og poste.
- Ingen møter før kl. 11
- Arbeidstider
- Når kunder må levere informasjon etc du trenger for å gjøre jobben din
- Skru av varsler/sette på fokus når du jobber med et spesifikt prosjekt
(Visste du at forskning viser at vi bruker ca 15-20 min på å komme inn igjen i det vi holdt på med hvis vi blir avbrutt av feks en mail: Business Insider)
Så:
- Hvor trenger du tydeligere grenser for deg selv og/eller kundene dine?
- Hva har en tendens til å distrahere deg mens du jobber?
- Hva hindrer deg i å sette disse grensene?
- Hvordan kan du gjøre noe med det?
Når du har forenklet businessen din på et eller flere av disse områdene, så vil du mest sannsynlig oppleve å få frigjort en god del tid.
Vil du bruke den på å produsere det kurset du har tenkt på? Vil du bruke den på å begynne med en hobby? Vil du bruke den på egentid som lesing, trening, matlaging? Lære noe nytt?
Hvordan vil det føles å frigjøre tid og energi til flere ting enn business og markedsføring?
Rett og slett ta livet og tiden litt tilbake?
Kommenter gjerne under om noe av dette resonnerte med deg?
Og vil du ha hjelp, så ta kontakt. Da kan 1-1 coaching eller VIP dag være noe for deg. Så kan vi sammen skape en minimalistisk og enkel business som gir deg glede, energi og frihet.
[…] Det kan føles vanskelig å skulle forenkle markedsføringen din, men med riktig tilnærming vil du oppnå bedre resultater enn når du gjør “alt”. Så min anbefaling er å fokusere på å finne/bli kjent med målgruppen din, bygge en solid base i form av et nettsted, automatisere det du kan, ha en god innholdsstrategi, bygge relasjoner og evaluere/justere underveis. Og vil du lese litt mer om hvordan du kan forenkle businessen din i sin helhet, så kan du lese mer om det her. […]