Jeg er vel ikke den eneste som har mottatt upersonlige salgs e-poster fra noen jeg aldri har hatt kontakt med før i innboksen. E-poster som er både generelle og irriterende. E-poster du bare sletter uten å ta noen nærmere kikk på.
E-poster som dette kalles kalde e-poster og er en del av de vi kaller direkte markedsføring.
Og vi kan vel være enige i at mange av disse ikke har den effekten avsenderen antagelig håper på.
Så nei, det har kanskje ikke så godt rykte på seg, men direkte markedsføring i form av å sende kalde e-poster brukes fortsatt aktivt i mange bransjer.
Heldigvis så er det en måte å gjøre dette på som faktisk funker, og som verken er ubehagelig eller bortkastet, og gjør at du kan få kunder raskt når du starter som Virtuell Assistent. Når du skal jobbe hjemmefra, så er det jo det du trenger, ikke sant? Kunder raskt.
Dette er en perfekt strategi for deg med tjenestebasert business som jobber med andre bedrifter, for deg som er introvert og/eller sensitiv og som ikke ønsker å bruke all din tid på sosiale medier, for deg som er ny med egen business eller for deg som rett og slett vil få kunder raskt når det er litt stille.
Så hva er direkte markedsføring eller kalde e-poster?
Direkte markedsføring består av tre komponenter:
1) Identifisere potensielle kunder
2) Ta kontakt med disse
3) Følge opp
Kalde e-poster er derfor å sende e-post til en potensiell kunde uten at du har hatt kontakt med dem tidligere. Altså – du finner potensielle kunder, finner e-postadressen og sender en mail der du presenterer deg og tjenestene dine.
I denne artikkelen vil jeg dele med deg hvorfor “varme e-poster” er en enda bedre variant etter min mening. Det vil si kalde e-poster med en personlig touch. Du kjenner kanskje ikke personen, men du har allikevel tatt deg bryet med å gjøre en liten innsats, litt research, slik at det oppleves som om du kjenner dem. Og det er den store forskjellen.
Det finnes en del innvendinger rundt denne formen for markedsføring, og kanskje har du det selv, men når du har lest gjennom denne artikkelen, så vil du forhåpentligvis ha lyst til å gi det et forsøk likevel. Spesielt om du er virtuell assistent eller driver annen lignende tjenestebasert business.
#1 Direkte markedsføring er en utdatert metode som ikke lenger funker
Enkelte vil påstå at dette er en utdatert metode, at det ikke funker eller at det ikke er like “bra” som å bygge personlig brand på sosiale medier. Men – det er jeg villig til å diskutere. For det tar tid og energi å bygge brand i sosiale medier, og det er ikke engang sikkert at det vil gi deg kundene du drømmer om. Kanskje ønsker du egentlig ikke å bruke all din tid på sosiale medier heller.
Men uansett om du bruker og vil bruke sosiale medier, så er varme e-poster en strategi som kan gi businessen en boost og faktisk gi deg kundene du vil ha enda raskere.
#2 Å sende e-post til noen jeg ikke kjenner er skummelt
Dette sier jo mange av mine kunder før de starter med dette, og jeg syns også det var litt ubehagelig i starten, men de aller fleste opplever at dette går raskt over når de først har sendt noen mail.
Det er jo ingen som liker følelsen av å bli “avvist” eller frykten for det, og det vil du måtte kjenne på når du bruker denne metoden, men samtidig så er det også det verste som kan skje – at de ikke svarer eller svarer at det ikke passer/er interessant for dem.
Mine kunder (de som bruker denne metoden aktivt) vil alle si at det etterhvert bare er noe de gjør, de slipper utfallet og tar ikke avvisningen personlig. Det er rett og slett en ganske enkel metode, og krever relativt lite jobb sammenlignet med f eks sosiale medier. Introvert-vennlig er det også. Og en metode som enkelt kan gjøres når du mangler kreativitet til å skape innhold eller for eksempel ikke er helt i form.
#3 Potensielle kunder vil syns jeg er masete
Dette kjenner også mange på i starten – frykten for å virke irriterende eller masete på andre.
Heldigvis er det der “varme” e-poster kommer inn. De er vanskeligere å bli irritert på fordi de er mer personlige og relevante for mottakeren. Alle liker å bli sett, og alle liker å få hjelp. Spesielt om de har en utfordring, kjenner på stress eller overveldelse fordi de ikke får gjort alt det de har tenkt i bedriften sin.
Det mange av mine kunder opplever istedenfor irritasjon er at folk er takknemlige for å ha blitt kontaktet og for å slippe å lete etter den rette hjelpen, for å ha mulighet til å stille spørsmål direkte og for å kunne svare når det passer dem. Vinn-vinn.
Og ikke glem at det du gjør er å tilby hjelp – hvis du alltid har menneske i fokus, så vil du heller ikke oppfattes som verken masete eller irriterende.
#4 Jeg er helt ny og har ikke erfaringen jeg trenger til å gå så direkte ut å sende e-poster
Så lenge du vet du kan gjøre jobben tilfredsstillende, så betyr det ingenting at businessen er helt ny eller om du har holdt på i mange år før du sender e-post. Så klart vil det etterhvert kunne gi litt tyngde om du har referanser fra andre og vise til, men det er heller ingen garanti for at det vil gi deg noen flere kunder enn om du ikke har referanser. Alt handler om connection – om å skape tillit til deg som tjenesteleverandør.
Det handler om å finne de rette folka å kontakte, selge noe du vet de trenger eller ønsker og gjøre det strategisk og målrettet.
Husk at jo flere kunder du jobber med, jo mer erfaring får du og jo tryggere blir du. Så den biten kommer.
Dette er kanskje ikke den mest glamorøse metoden, men den funker og det var den som gav meg noen av mine første OG mest langvarige kunder som virtuell assistent. Det kan også være metoden som gjør at du kan få kunder raskt som Virtuell Assistent.
Det tar tid å få kunder via sosiale medier
Sosiale medier har mye bra ved seg, men for de aller fleste tar det lang tid å bygge opp en profil og et brand som gir kunder konsistent. Det er heller ikke alle som trives i den verdenen og du skal derfor vite at det finnes muligheter for deg også.
Men også om du elsker sosiale medier, så vil varme e-poster kunne være et godt supplement som kan booste businessen din med kunder når responsen der ute er lav eller kundene lar vente på seg.
Det samme gjelder andre strategier som å bygge e-postliste, bygge opp nettside og blogg med SEO. Det er gode og viktige strategier som også passer deg som er introvert og sensitiv godt, men som tar tid å få konverteringer på. Det krever også gjerne utvikling av nye ferdigheter og strategier – og det tar også tid.
Direkte markedsføring via e-post (eller telefon) derimot er effektivt, krever lite opplæring og gir resultater raskt.
Husk forresten også å følge opp når du sender varme e-poster. Det er der den virkelige magien ligger.
I VA-akademiet er dette en av metodene vi jobber med og du lærer enda mer spesifikt hvordan du skal gå frem og du får maler du kan tilpasse til eget bruk.
NB! For å være på den sikre siden, skal e-post til mottakere du ikke kjenner fra før aller helst sendes til en mailadresse som post@, info@ etc og ikke til OlaNormann@ i Norge pga markedsføringsloven. Om du ringer dem først og avtaler at du kan sende en e-post kan du gjøre det til en direkte e-post.
[…] Som virtuell assistent trenger du ikke dele ekstremt sterke meninger, ditt politiske standpunkt eller hvilket livssyn du har for å få kunder. […]