Dame. med blomster. Å være introvert er din superstyrke når du driver egen business.

Å være introvert er din superstyrke i business

Hvordan kan jeg starte en business og være SÅ introvert? Dette spørsmålet fikk jeg nylig på mail, og jeg forstår det så godt fordi jeg stilte meg selv det samme spørsmålet. Går det egentlig an? 

For meg tok det litt tid å i det hele tatt skjønne at jeg er introvert (og sensitiv). Hadde jeg skjønt det før, så hadde jeg nok tatt noen andre valg i businessen min i starten. Men når jeg startet, så visste jeg ikke, og tenkte i alle fall ikke på at det kunne være ulike måter å bygge business på og at det var en annen måte som ville passet meg bedre. Jeg tenkte heller ikke på at mine unike egenskaper og min personlighet faktisk er en superkraft og ikke noe jeg må endre på. 

Min første mentor var en ekstrovert, sprudlende, dyktig og nydelig dame. På mange måter helt motsatt av meg. Og i mitt stille, usikre sinn på den tiden tenkte jeg at jeg måtte være som henne for at en online business skulle funke. Jeg antok at det var det som skulle til. Så det ble min målestokk. 

Istedenfor å lytte til min egen stemme, og kjenne etter hva som føltes riktig for meg, så bygde jeg businessen min sånn jeg lærte av min ekstroverte mentor og andre sterke stemmer i online industrien i inn – og utland. Det funket en stund å overkjøre mine egne behov. Businessen funket også, for du vet, det du gjør konsistent funker som regel. Det som ikke funket var å holde på på denne måten i lengden. Jeg ble utslitt og utbrent, og det har tatt lengre tid enn ønskelig å komme meg opp igjen. 

Fordelen, om man kan si det er noen, med en utbrenthet er at man blir påtvunget en liten “reset”. Jeg måtte virkelig kjenne etter på dypet – hvem er jeg egentlig? Hvordan vil og bør jeg drive businessen min for å ha det bra? Finnes det andre måter som passer bedre til min introverte og sensitive personlighet? Kan jeg rett og slett bare omfavne den jeg er og gjøre ting på en annen måte? Svaret er ja.  

Det er både mulig, viktig og avgjørende å ta hensyn til den du er som person og ikke prøve å være noe du ikke er. Ikke forsøke å være mer ekstrovert og “på” enn du er fordi du tenker det er det som må til. 

For vi er alle forskjellige og det som funker aller best er når du virkelig omfavner og står støtt i den du er. 

Og selv om det er lett å få inntrykk av at business funker best for ekstroverte, så er det å være introvert faktisk en stor styrke når du driver for deg selv, og kanskje også nøkkelen til suksess – om du tillater det. Og om du tar hensyn til den du er underveis. 

Så hvorfor er det en fordel å være introvert når du driver egen business? Her får du 6 gode grunner: 

Introverte er gode problemløsere

Som introvert fungerer hjernen din litt annerledes enn en som er ekstrovert. Det vil si at du prosesserer informasjon saktere, nøyere, du gjør gjerne mer research og utforsker ulike muligheter, og kan av den grunn ofte komme frem til bedre løsninger. I motsetning til en ekstrovert så tenker vi altså som regel før vi handler, noe som du kanskje har opplevd som negativt og krevende i enkelte sammenhenger, men som i business kan være en fordel – om du lærer deg å jobbe med personligheten din og ikke mot. Og som introvert, så lenge du beskytter deg fra forstyrrelser utenfra, så har du en fantastisk evne til å løse utfordringer og problemer alene, fokusere på oppgaven foran deg og takle det som møter deg på kreative måter. Ofte vil du også kunne se løsninger som andre overser. 

Introverte er dype tenkere 

Kanskje har du til nå tenkt på dette også som et negativt særtrekk med deg – at du tenker for mye, er i ditt eget hodet, overtenker. Da vil jeg invitere deg til å snu litt på det og se hvilke fordeler det er med å være en dyp tenker. Introverte har nemlig en naturlig tendens til å lete innover etter svar, og du har evnen til å tenke tanker av høyere kvalitet, være veldig fokusert og analytisk. Dype tenkere har også ofte en sterk intuisjon, er kreative og har evnen til å se det store bildet i en situasjon. Så hvis du kjenner på lite kreativitet, blir lett distrahert og usikker, så kan det skyldes for mye input utenfra gjennom andre mennesker, sosiale medier osv. Så sørg for å skape uforstyrrede rom/tider i dagen og uken din til å være i din egen uforstyrrede boble og bare tenke, rett og slett la hjernen din gjøre sitt. Du vil med stor sannsynlighet oppleve å få nye, spennende tanker og ideer og du vil kjenne kreativiteten blomstre på nytt. Les her hvorfor du bør sette på skylapper og praktisere tunnelsyn i businessen din. Spesielt når du er introvert og/eller sensitiv.

Introverte fungerer godt alene

Introverte mennesker kan virkelig blomstre med egen bedrift fordi de fungerer så godt i eget selskap i motsetning til ekstroverte som trenger mer sosialt og mer bekreftelse utenfra. Å jobbe hjemmefra som virtuell assistent eller med annen type online business passer også veldig godt for introverte som ofte ikke har et sterkt behov for å være på “scenen”, men heller bak. Mange introverte liker å holde en lav profil, fokusere på oppgaven foran de uten alt støyet utenfra. Der ekstroverte kan kjede seg og søke stadige bekreftelser fra andre, har ikke introverte det samme behovet. Så å jobbe hjemmefra fungerer ofte ypperlig. 

Introverte har god selvinnsikt

Introverte har som regel en konstant indre dialog. (Hos meg er den der hele tiden) Vi sammenligner gamle og nye opplevelser og erfaringer, diskuterer ting, stiller spørsmål og krever svar. Fra oss selv. Det gjør at vi gjerne bruker lang tid på å prosessere en tanke og kan f eks synes det er ubehagelig å få direkte spørsmål fra folk som krever umiddelbare svar.

Igjen, kanskje har du opplevd dette som negativt, f eks på skolen, men faktisk så betyr dette at du mest sannsynlig også kjenner deg selv godt og har god selvinnsikt. At du er klar over dine styrker og svakheter, og at du relativt raskt ser hvor det er behov for læring, endring, forbedring. Det kommer godt med i egen business. 

Et lite “men”, du er antagelig en som søker etter og liker å jobbe med deg selv, utvikle deg og lære mer. Pass bare på at du søker hjelp og råd hos de rette folkene, og lytter til din egen stemme først og fremst. Du kan ha en tendens til å suge til deg alt av læring og glemme at ikke alt passer deg. Spesielt om du beveger deg mye i online verdenen og på Instagram. 

Introverte er ofte empatiske og “hjelpere” 

Når jeg snakker med mine kunder og minner dem på hva de egentlig gjør når de markedsfører businessen sin og jobber med kunder, nemlig at de hjelper mennesker, så trekker de ofte et lettelsens sukk. Plutselig er ikke lenger markedsføring og business så ubehagelig. Og fordi introverte ofte er naturlig empatiske, gode lyttere, observerer mye og har lettere for å forstå kundene sine, vil de ha en stor fordel i det å drive business. 

En definisjon på empati sier f eks: Empati er en egenskap eller evne til å forstå eller leve seg inn i andre menneskers reaksjoner og følelser, samt å kunne bli veiledet av denne forståelsen i sin væremåte og gjennom sine handlinger.” (sykepleien.no)

Å bruke din empati aktivt i businessen/markedsføringen vil derfor kunne bidra til din suksess fordi du har evnen (om du bruker den) til å forstå kundene dine på et dypere plan. Forbi kjønn, alder og om de spiser taco på fredag, er mamma eller ikke. Bruk empatien din til å spørre deg selv og sette deg inn i hva de føler, hva de syns er krevende, hva de drømmer om. For når du vet det vil du skape connection med de som kommer din vei, og kunne tilby de løsningene de trenger. De vil oppleve at du ser og forstår dem, og at du er den som kan løse problemet de har. Og det er det eneste det handler om. 

Introverte er gode lyttere 

Når du jobber med andre mennesker, som f eks virtuell assistent, coach etc, så vil det å være en god lytter ha stor betydning. Introverte er ofte naturlig gode på å lytte – de har gjerne også evnen til å høre det som ikke blir sagt og forstå hva kunden trenger også når de ikke sier det rett ut. 

Et eksempel er at mange som hyrer inn en virtuell assistent er overveldet og stresset, noe som kan føre til at de høres masete og krevende ut. Når du da evner å roe ned, ikke forhaste deg, aktivere denne lytte egenskapen, høre det som ikke blir sagt, så vil du kunne møte kunden din på en annen måte enn om du bare “reagerer” på det hun fysisk sier og gjør. 

Du vil sannsynligvis evne å stille gode spørsmål og komme under overflaten, og på den måten se løsninger for kunden din raskere. 

Motsatt vil du også oppleve at når du er en god lytter, så vil folk også lytte til deg. Du har kanskje hørt før at “når en introvert snakker, så er det fordi de har noe viktig å si”? 

Nå håper jeg du har innsett at det å være introvert ikke er negativt, men snarere heller din superkraft. Uansett om du kjenner deg igjen i noe eller alt det jeg nå har delt. Dette er trekk jeg kjenner igjen i meg selv som jeg tidligere så på som svakheter (i alle fall noen av de) og som jeg kjenner igjen i mine introverte kunder. Det betyr ikke at alle introverte har alle disse trekkene eller at ingen ekstroverte har de.

Poenget er som jeg skrev tidligere – når du virkelig omfavner den du er og ikke forsøker å passe inn i noen andre sin boks, bruker din personlighet som den superkraften det er, så vil du ha en mye større sjanse til å lykkes med egen business. 

Uansett om du er introvert, ekstrovert eller noe midt i mellom. 

Fikk du noen tanker når du leste denne artikkelen? Del gjerne i kommentarfeltet! 

  1. […] at du er en dyktig virtuell assistent, så gå i gang med businessen og ta skritt i den retningen. Ønsker du å tro at du er en dyktig leder selv om du er introvert, så ta på deg oppgaver som utfordrer deg til å vise lederegenskaper. For hver handling du tar i […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk