For en stund siden fikk jeg et spørsmål fra en Virtuell Assistent som gjorde meg litt trist. Det beskriver dessverre perfekt den misforståelsen om “personlig branding” det snakkes om på sosiale medier.
Hun spurte:
Må jeg dele på Instagram at jeg akkurat nå har det veldig vanskelig? Og hvis jeg lar være, er jeg da autentisk nok? Eller er det litt falskt å “late som” om alt er bra og at “business is as usual” når livet rakner litt på privaten?
Så med deg og alle andre som gjør sitt beste, bygger business og er mer synlig for “verden” enn du kanskje noen gang har vært i tankene, vil jeg i denne artikkelen gå dette litt mer i sømmene.
Markedsføring er en del av gamet når du starter som Virtuell Assistent
Når du skal starte som virtuell assistent, så kommer du ikke utenom markedsføring. På en eller annen måte må folk få høre om deg og det du kan hjelpe dem med.
For mange starter det på sosiale medier fordi det går reletivt kjapt og er enkelt å komme i gang med. Naturlig nok er det en god del som begynner med Instagram – plattformen som kanskje oppleves som den hyggeligste og minst skumle plattformen å være på. De bruker den kanskje allerede privat og terskelen er ofte ikke like høy som å starte med markedsføring på Linkedin eller Facebook.
Og har du vært litt på Instagram og i online verdenen allerede har du kanskje fått med deg at det snakkes om viktigheten av et såkalt “personlig brand” eller “personlig merkevare”?
At du må være “autentisk”, ekte, sårbar og gjerne ha et tydelig standpunkt og aller helst sterke meninger som du bruker for å skape connection med følgerne dine og luke ut de som ikke er dine drømmekunder.
Men hva er egentlig et personlig brand?
Jo, brandet ditt eller merkevaren din er summen av hvem du er, hvordan du fremstår, hvordan du får folk til å føle seg, det bildet andre har av deg – din “business identitet”.
Det handler om hvordan du presenterer deg selv for dine potensielle og nåværende kunder når du snakker med dem, men også på de ulike plattformene du er representert som sosiale medier, nettsiden din etc.
Du har en merkevare uansett om du er bevisst på det eller ikke, for det handler til syvende og sist om hvordan andre oppfatter deg. Og det sender du ut signaler om hele tiden.
Som Jeff Bezos fra Amazon sier det:
”Your brand is what people say about you when you are not in the room”.
Så det vil si at det å bygge et personlig brand bare betyr at du gjør dette litt mer bevisst og gjennomtenkt.
Det er en stor misoppfatning (min mening) som florerer kanskje spesielt på Instagram om at personlig branding betyr at du må være så til de grader “ekte og autentisk, sårbar, ha så sterke meninger, dele de dypeste ting, være ekstremt personlig og dele hele din personlighet og alt som skjer i livet” med følgerne dine for at de skal stole på deg og for at du skal tiltrekke deg de skikkelige drømmekundene, “soulmate clients”, fans eller hva enn du velger å kalle de. Spesielt i det kvinnelige gründermiljøet på Instagram.
Noe som er interessant er at jeg ikke ser dette like ofte hos menn med business som hos kvinner, gjør du? Og ikke like ofte på andre plattformer som på Instagram.
Kanskje har dette blitt en motvekt til den maskuline måten å markedsføre seg på som mange kvinner ikke liker eller klarer å identifisere seg med? I så falt er min opplevelse at vi faller litt i den andre grøfta og overdeler alle aspekter av livet og tror det er det som skal til for å få kunder.
Denne overbevisningen om at vi må dele hele livet og den vi er på sosiale medier for å selge tjenestene våre, for å oppnå suksess, for å være autentisk nok starter kanskje med vårt genuine ønske om å bygge en business, skape connection og hjelpe andre, men å dele “alt” på sosiale medier er ikke det som skal til for at du skal bygge en suksessfull business som virtuell assistent.
Og det er heller ikke nødvendig for å bygge en solid personlig merkevare – om du ikke er en influenser, da. Og jeg skal forklare deg hvorfor.
Hva er egentlig viktig å fokusere på i markedsføringen som virtuell assistent?
Som tjenesteleverandør og virtuell assistent er det først og fremst tjenesten din/ekspertisen din, at du kan levere det du sier du kan levere, at du kan gjøre en mer enn tilfredsstillende jobb for kundene dine og at folk etterhvert kjenner deg som “hen som gjør X og som er superdyktig på det hen gjør” som betyr noe. Skal vi kjøpe en tjeneste av noen, så vil vi vite og stole på at de kan levere.
Personligheten din, verdiene dine, interessene dine, det du er opptatt av er bare tuttifrutti på isen. Toppingen.
Hadde du vært influenser, ja, så er fokuset DEG og ditt liv, men som virtuell assistent er det det du gjør som er viktig. Folk vil følge deg for “ekspertisen” din, for å få hjelp med sin utfordring som dine tjenester kan løse.
Å ha dette fokuset i markedsføringen din er enklere, mer privat og mindre invaderende enn “influensermarkedsføring” der du konstant poster innlegg og stories om livet og alle sårbare detaljer om deg selv. Det er også mer introvertvennlig 😉
Og når du etterhvert blir kjent for noe – uansett om det er at du er rå på administrative virtuelle tjenester eller markedsføring på Linkedin og gir kundene dine en unik kundeopplevelse – så vil ryktet spre seg og du vil bli den folk snakker om og anbefaler videre.
Du vil posisjonere deg på en måte som gjør at folk vil jobbe med DEG fordi du er dyktig på det du gjør og fordi du løser et problem de har! Og det er det det handler om.
Vi må bli kjent med deg, men det er en balanse.
Den personlige delen av merkevaren din er der for å skape connection, tillit og gjenkjennelseseffekt.
- Men du trenger IKKE være privat og dele “alt” for å bygge en solid og suksessfull business som virtuell assistent.
- Du trenger ikke dele at dere ikke kan få barn, at ekteskapet er på randen, at noen i familien døde eller ble alvorlig syke.
- Som virtuell assistent trenger du ikke dele ekstremt sterke meninger, ditt politiske standpunkt eller hvilket livssyn du har for å få kunder.
- Som virtuell assistent trenger du ikke dele “store transformasjoner”, endringer eller smertefulle opplevelser du har erfart i livet for å få en solid VA-business der du tjener gode penger.
Du må rett og slett ikke dele alt for å være autentisk nok, for å ha en sterk merkevare, for å få suksess og gode kunder.
Du kan hvis du vil, men du må ikke.
Jeg har plenty av eksempler på damer som holder en mer “profesjonell” linje uten for mye detaljer om eget liv, som har hovedfokus på sin tjeneste når de deler innhold i sosiale medier og som fortsatt har en suksessfull business.
Det dine potensielle kunder til syvende og sist må vite er at du vet hva du driver med.
At de kan stole på deg når de overlater deler av bedriften sin til deg.
De må kjenne en connection, at dere har kjemi, de må oppleve å bli sett, forstått og ivaretatt som kunde.
Og at du vil gjøre ditt aller, aller beste med de oppgavene de leier deg inn for å gjøre.
Hva tenker du om dette? Kjenner du på presset om å være “hele deg” på sosiale medier?
Om du syns det er vanskelig å få kunder som Virtuell Assistent, så kan du sjekke ut VA-akademiet. Et program spesifikt for deg som er eller ønsker å starte å jobbe hjemmefra som Virtuell Assistent.
[…] at dette er en utdatert metode, at det ikke funker eller at det ikke er like “bra” som å bygge personlig brand på sosiale medier. Men – det er jeg villig til å diskutere. For det tar tid og energi å bygge brand i sosiale […]