PC i en stol.

Skal du hoppe på trenden med MRR-kurs, eller finnes det bedre alternativer?

Når jeg ser på trenden med MRR-kurs, tenker jeg på alle de som har investert tid og penger, bare for å oppdage at det kanskje ikke var så enkelt som de trodde. Og etter mange år i online-bransjen kjenner jeg også en litt sånn bitter smak i munnen når jeg ser “bro-marketing” taktikker får en ny oppblomstring bare i en annen litt annen drakt.

Jeg har ikke testet disse kursene selv, men basert på det jeg ser og hører, har jeg gjort meg opp noen tanker.

Det er viktig for meg å understreke at dette ikke handler om å shame de som har valgt denne veien, men heller om å gi et annet perspektiv. Kanskje står du ved et veiskille og lurer på om dette er riktig for deg, eller kanskje du allerede har prøvd og føler at det ikke lever opp til forventningene. Uansett hvor du er, er det nyttig å ta en ærlig titt på hva denne modellen innebærer, sånn at du kan ta et valg som er best for deg og din (fremtidige) business.

Hva er egentlig MMR-kurs? 

Kurs med Master Resell Rights vil si at du kjøper et kurs (feks innen digital markedsføring) som du kan videreselge, så ofte du vil, og beholde 100% fortjeneste. De kan ikke endres eller tilpasses, og selges som de er.

Høres enkelt og greit ut, ikke sant? 

Og ja, det er lett å bli fristet av tanken på å kjøpe et ferdig produkt, selge det videre som sitt eget og beholde alt du tjener. Men det er mer til bildet og det er lurt å tenke gjennom hva det innebærer før du kaster deg på en ny trend. 

Her skal jeg gå gjennom mine tanker om dette, så får du selv ta stilling til hva du vil velge å gjøre etterpå. Forhåpentligvis gir det deg noen tanker som kan styrke deg i avgjørelsen uansett hva den må være. 

1. Når du selger det samme som 1000 andre

Et av de største problemene jeg ser med MRR-produkter er at det ikke tar lang tid før markedet er fullt av de samme produktene. Vi ser det allerede i USA, og selv om folk kanskje akkurat har begynt å teste det ut her i landet, så kommer vi garantert til å se den samme effekten om kort tid også i Norge. Det blir spesielt tydelig når markedet er så lite som det er her.

Det kan føles som en enkel løsning å hoppe på noe som allerede er laget, men når “alle” selger det samme, hvordan skiller du deg ut? Når hele konseptet i tillegg er lagt opp til å “kopieres” – reels, hooks, tekster, fraser og strategier – blir alt mer eller mindre likt og gjentagende. I tillegg spiller det på en del “bro-marketing”-taktikker som flere og flere er litt lei av.

Med MRR handler det ikke lenger om å tilføre noe unikt eller bygge en solid business som tiltrekker seg kunder på grunn av ekte verdi. Nei, du ender heller opp med å selge noe masseprodusert, og faren er stor for at du plutselig sitter igjen med noe som bare var et kortvarig blaff.

2. De som kommer først tjener mest

MRR-produkter markedsføres ofte som en rask vei til inntekt eller “suksess”, men realiteten er at det stort sett er de som var tidlig ute som sitter igjen med størst gevinst. Tidligst ute i USA eller tidligst ute her.

Når markedet blir mettet (som ikke tar veldig lang tid), så synker verdien og de som kommer etter må jobbe hardere for å få samme resultater (om de i det hele tatt får noe særlig resultater). Det kan føles urettferdig når du har investert tid og penger, og inntektene uteblir. Jeg tror ikke det betyr at det er umulig å lykkes med dette, men det er viktig å være klar over at denne modellen er designet for å belønne de som var først på plass.

3. Lettjente penger og quick fix 

Det er lett å la seg rive med av løfter om lettjente penger og minimal innsats. Mange som selger MRR-produkter maler et bilde av en enkel hverdag med store inntekter og kanskje 1-2 timers innsats på sosiale medier. Men er det virkelig så enkelt? For det de ofte ikke sier er at dette krever mye mer enn bare å poste noen ferdiglagde maler og tekster med mobilen. Du må ha en tydelig strategi, forstå målgruppen din og vite hvordan du effektivt markedsfører deg selv og produktene du selger.

Suksess kommer ikke av seg selv, og dessverre er det ofte et stort gap mellom det som loves og det som faktisk er realiteten for de fleste. 

4. Mangel på integritet og kredibilitet

For mange som starter med MRR-produkter blir mangelen på erfaring en stor utfordring. For å selge noe handler ikke bare om selve produktet, men også om hvem du er som selger. Kunder ønsker å kjøpe fra noen som har kunnskap og erfaring – noen som har prøvd, testet  og vet hva de snakker om.

Når du markedsfører noe du kanskje har minimal erfaring med, kan det svekke troverdigheten din. Det er vanskelig å stå bak et produkt på en overbevisende måte når du bare så vidt har testet det selv. Det gjør det også utfordrende å bygge den nødvendige relasjonen med kundene dine. I så fall må du sørge for mer ærlighet i det du deler og ikke bruke andres resultater som dine egne (som ser ut som en strategi med MRR). 

Jeg har sett dette spesielt etter at jeg begynte å bruke Instagram Threads, der flere som markedsfører MRR-produkter på Instagram, deler utfordringene som en “dagbok” på Threads. Som kan være fint i seg selv, men som også understreker mangelen på integritet. Bevisst eller ubevisst. For mens de på Instagram sier ting som “Tjen X kr på digitale produkter du også – klikk på link i bio for å lære mer,” (ferdiglaget mal) deler de på Threads frustrasjon over hvor vanskelig det er å selge eller at de kanskje ikke har solgt noe i det hele tatt. Igjen avsløres et stort gap mellom løftene som markedsføres og den faktiske realiteten. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men jeg ser det dessverre igjen og igjen. 

6. Bør du selge MRR kurs når du allerede har en business som Virtuell Assistent?

For deg som allerede har en business som Virtuell Assistent kan det å legge til MRR-produkter faktisk skade mer enn det tilfører. Jeg vet det er fristende, men når du plutselig begynner å selge noe som ikke er ditt eget kan potensielle kunder begynne å tvile på verdien av det du tilbyr og få inntrykk av at du først og fremst er ute etter raske penger, uten å tilføre noe av reell verdi. Dette kan svekke brandet ditt og relasjonene du har jobbet så hardt for å etablere. 

Å drive egen bedrift handler ikke bare om å selge et produkt, men også om å stå for noe – å tilby noe du virkelig kan stå bak med hele deg. Når du selger noe du ikke har erfaring med eller kan snakke om med overbevisning (uten å bruke ferdiglagde script), bygger du verken tillit eller troverdighet overfor kundene dine. Du mister fokus på det som virkelig gjør deg unik, og du skader potensielt den tilliten de har til deg.

Husk at delt fokus ofte gir delt resultat. Bruk heller energien og tiden på å gå all in i VA-businessen, i stedet for å legge til en annen (potensiell) inntektskilde som kanskje vil kreve enda mer produksjon, tilstedeværelse og tid enn du bruker allerede – og som du kanskje ikke har.

Det er utrolig viktig å reflektere litt over hva slags business du vil drive og hvilke verdier du ønsker at den skal representere. Så ta en skikkelig vurdering på om MRR-produkter er riktig for deg, eller om det bare blir støy som drar deg bort fra det du virkelig bør fokusere på. Min anbefaling er at du heller velger et langsiktig fokus, og bruker tid på å utvikle DIN business med verdifulle tjenester og produkter som vil holde lenger enn en internett-trend.


Hvorfor en business som Virtuell Assistent kan være et bedre valg

Å starte som Virtuell Assistent er en annen tilnærming – her bygger du en business basert på dine ferdigheter, din personlighet og din egen erfaring. Du skaper noe som er 100 % ditt, tilpasset deg og dine kunder. Tjenestene du tilbyr gjør en faktisk forskjell og du har kontroll på hele prosessen fra start til slutt.

Så istedenfor for å selge noe ferdiglaget, så bygger du ditt eget brand, du bygger ekte relasjoner og du skaper verdi som varer.

Og for noen – det beste av alt – du trenger ikke stampe i vei på sosiale medier daglig for å få kunder og salg. 

Å starte som Virtuell Assistent er ingen snarvei (men hey, jeg er i alle fall ærlig om det i motsetning til mange på sosiale medier), men det gir deg muligheten til å skape noe som virkelig reflekterer deg og som ikke bare er en masseprodusert kopi av noen andre. 

5 tips for veien videre

  1. Bruk det du allerede kan. Jeg kan garantere deg at kundene dine vil sette pris kunnskapen og ferdighetene du har, og at det bygger tillit når du leverer tjenester basert på dine egne ferdigheter. Tror du ikke du kan nok? Da kan jeg si med en gang at jeg vet at alle kan mer enn de tror, og at veldig mange har kunnskap og ferdigheter de kan bruke i en business som Virtuell Assistent. Det det koker ned til er om du vil gi det en sjanse og om du er villig til å gjøre jobben. 
  2. Hva gjør at du skiller deg ut? Det kan føles som om ingenting er “spesielt” med deg, men det er det. Din personlighet, måten du jobber på, din tilnærming til problemer, til business, hvordan du ser verden, din humor osv. er det som gjør deg unik. Og det er det som til syvende og sist gjør at kundene velger å kjøpe akkurat dine tjenester fremfor noen andres.
  3. Vær ærlig om hvor i prosessen du er. Det er helt ok å være ny. Du kan være åpen om det med kundene dine uten å snakke deg selv ned som mange nye Virtuelle Assistenter kan ha en tendens til å gjøre. For husk at det å være ny som VA ikke nødvendigvis betyr at du er ny i tjenestene du tilbyr – det handler bare om at du leverer ferdighetene og kunnskapen din i en ny form.
  4. Tenk gjennom hvordan det du selger reflekterer deg og din business. Hvis det ikke føles ekte eller helt riktig, vil det sannsynligvis ikke resonnere med kundene dine heller. Og det vil være vanskelig for deg å selge det. Så vær bevisst på at det du selger skal representere den du er, dine verdier og hva du står for. 
  5. Bygg en bedrift du er stolt av. Når du velger å tilby tjenester og produkter som er i tråd med den du er, med din erfaring, dine verdier og som du har tro på, så er det lettere å selge og du vil bygge noe som holder i mange år fremover. 

Hva som er veien videre for deg, må du ta stilling til selv, meg jeg håper dette gav deg noen tanker. MRR-kurs kan virke som en rask løsning, men en mer langsiktig løsning er å bygge noe eget, noe ekte og bærekraftig. Men det er min mening, og du er fri til å ta dine egne valg. 

Og vil du starte som Virtuell Assistent eller ha help til å utvikle den tjenestebaserte businessen du allerede har, så kan du sjekke ut minkurset Jobb hjemmefra – Start som Virtuell Assistent eller VA-akademiet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk