Når businessen blir for personlig bør du ta et steg tilbake

Når businessen din blir for personlig

Personlig branding er noe som ofte trekkes frem (også av meg) når du skal begynne å markedsføre din egen lille bedrift, feks som Virtuell Assistent. Av noen blir det framstilt som den ultimate, og (nesten) eneste, nøkkelen til suksess.

I seg selv er personlig branding vel og bra – det handler om å skape en autentisk connection mellom deg og de potensielle kundene dine. For du vet, folk kjøper av folk. Dessverre er det nok mange som misforstår det litt og går i en felle der de (kanskje ubevisst) setter fullstendig likhetstegn mellom seg selv som person og bedriften eller den personlige merkevaren sin.

Men når vi gjør det blir businessen fort altfor personlig, og veldig sårbar. Vi blir så tett knytta til bedriften vår at vi mister evnen til å skille mellom hva som er oss, som person, og hva som er businessen. Litt som når vi blir mamma. Vi føler en så sterk tilknytning til barnet vårt at vi noen ganger mister litt av oss selv i mammarollen.

I begge tilfeller kan det føre til at vi opplever alt som skjer – bra eller dårlig – som en refleksjon av hvem vi er som person. Og det er der problemene begynner.

Når businessen blir for personlig

Når vi er starter en liten bedrift som Virtuell Assistent eller noe annet (spesielt tjenestebasert), et enkeltpersonsforetak, så kommer vi raskt for tett på businessen. Alt føles veldig nært (det er en grunn til at folk sier de gruer seg for “å selge seg selv”). Det er lett å miste oversikten og la følelsene våre styre resultatene. Får vi nye kunder, føles det som en personlig seier, men hvis ting går trått, tar vi det som et tegn på at vi har feilet. Og plutselig er det ikke bare businessen som sliter, men også vi som personer. Denne ubalansen gjør at det kan bli utrolig slitsomt, og uforutsigbart, å drive egen bedrift.

Et annet eksempel og konsekvens av dette som mange av kundene mine forteller er at de kan være helt på topp når de jobber med andres businesser – de kommer inn utenfra med ideer, leverer gode resultater, det er enkelt å skrive innhold, se hva som må gjøres, hva som er det neste skrittet for kunden. Men så, når de skal sette seg ned å jobbe med sin egen business, feks markedsføring, så stopper det opp. De mister klarheten, vet ikke hva de skal gjøre, hva de skal si eller skrive og de finner ingen inspirasjon.

Dette skjer ofte fordi de er for emosjonelt knyttet til businessen, og klarer ikke skille mellom seg selv som person og bedriften sin.

Når personlig branding blir en felle

Selv om personlig branding handler om å vise hvem du er, dine verdier og din personlighet slik at kundene dine kan bygge tillit til deg, er det viktig å huske at du ikke er hele businessen. Personlig branding betyr ikke at hver enkelt handling eller hver utfordring i bedriften er en direkte refleksjon av din personlige verdi. Og det er her mange går seg vill. For når vi blir for tett knytta til businessen, sliter vi med å se klart på hva som faktisk skjer – vi mister objektiviteten.

I stedet for å se på utfordringer som en naturlig del av det å drive en business begynner vi å tolke hver lille motgang som et personlig nederlag. Hvis et salg ikke går gjennom, hvis vi mister en kunde eller hvis responsen på noe vi har lagt ut på Instagram er liten, eller ikke tilstede, tar vi det ofte veldig personlig. Det føles ikke bare som om businessen går dårlig, men som om vi har feilet som personer.

Denne sammenblandingen gjør oss usikre. Og når vi begynner å tvile på oss selv mister vi det klare blikket vi trenger for å drive businessen fremover. Vi kan bli handlingslammet, overtenke eller begynne å sabotere for oss selv/trekke oss unna fordi vi ikke stoler på at vi tar riktige valg eller at det vi gjør er bra nok. Det skaper en ond sirkel der usikkerheten om oss selv påvirker måten vi driver businessen på, som igjen fører til flere utfordringer, som igjen forsterker tvilen på oss selv.

Å være objektiv og se businessen som noe adskilt fra deg selv er helt nødvendig for å kunne håndtere opp- og nedturene som er uunngåelige for alle som driver for seg selv. Det er helt nødvendig for å ta gode valg, og for å bygge en stabil business.

Når du klarer å holde en viss avstand til businessen din vil du ta bedre beslutninger, ikke miste retningen av syne og du vil ikke la følelsene definere hver eneste handling eller situasjon. Det vil gi deg friheten til å justere, lære av utfordringer og finne nye løsninger uten å føle at din personlige verdi står på spill.

Slik skaper du en sunn avstand til din egen bedrift, og legger til rette for suksess

I onlineverdenen, spesielt på Instagram, har vi de siste par årene sett et økende fokus på det spirituelle, det å lytte til følelser, human design, mindfulness, feminin energi og det å unngå “hustle”-kulturen. Dette skiftet mot en mer bevisst tilnærming til business og livet generelt har mye positivt med seg, og jeg er helt for det. Å lytte til seg selv, finne balanse og ta vare på egen helse, både mentalt, åndelig og fysisk, er utrolig viktig – også når vi driver business. Men som med alt annet må vi være oppmerksomme på å ikke falle i en ny grøft mens vi prøver å unngå en annen.

Så hvordan skille deg som person fra bedriften?

Løsningen er selvfølgelig ikke å ignorere egne behov eller slutte å lytte til seg selv. Tvert imot – å ta vare på seg selv og kjenne etter hva vi trenger er helt nødvendig for å kunne drive en business på en god måte. Verktøy som mindfulness, intuisjon og Human Design kan være supernyttige når de brukes riktig, men det krever at vi finner en god balanse mellom det personlige og det profesjonelle.

Som leder av din egen bedrift, som forhåpentligvis skal vare i mange år, er du nødt til å kunne ta et steg tilbake og se businessen fra et større perspektiv. Det handler om å vite hvor du vil, bære visjonen for bedriften din, men samtidig huske på at du ikke er bedriften. Businessen må kunne stå på egne bein, og vi må jobbe med den på samme måte som vi ville gjort for en hvilken som helst kunde – med et objektivt og strategisk blikk.

Balanse mellom det spirituelle og det strategiske

Det er lett å la seg rive med av dennne bølgen av “ikke-hustle” og fokus på flyt og intuisjon. Det kan føles veldig befriende (og jeg kan absolutt relatere – jeg falt hodestups i denne grøfta etter utbrentheten min), men vi må huske at det kreves mer for å bygge en stabil business. Ja, dette er elementer som kan hjelpe oss med å finne balanse i hverdagen, men i business må de kombineres med en viss struktur, målsetting og en tydelig retning.

For det er når vi klarer å balansere det intuitive med det strategiske og det personlige med det profesjonelle, at vi skaper en business som er autentisk, bærekraftig og som gir oss resultater på lang sikt. Der vi kan lytte til oss selv, men samtidig sørge for at vi tar beslutninger som gagner businessen, uavhengig av hvordan vi føler oss der og da.

Du kan drive en verdistyrt business uten å være hele bedriften

Det er fullt mulig å drive en personlig og verdistyrt business uten at den blir en fullstendig forlengelse av deg selv. Når vi klarer å skille vår personlige identitet fra bedriften, oppnår vi den distansen som er nødvendig for å holde hodet klart, også når det stormer. Vi får bedre perspektiv og kan ta avgjørelser som er basert på fakta og ikke følelser. Og det er nettopp denne evnen til å skape avstand som gir oss stabiliteten vi trenger – både for oss selv og for businessen.

Det er ikke bare viktig for bedriftens suksess, men også for vår egen mentale og emosjonelle velvære. Når vi ikke lenger lar hver eneste lille opptur eller nedtur påvirke vår egenverdi, kan vi håndtere utfordringer med større ro. Businessen kan da vokse på en sunn måte, vi kan enklere justere kursen, lære av feil og gå videre uten å miste selvtilliten.

Det handler om å skape en business som kan vokse og trives, fordi du har lært å balansere det personlige med det profesjonelle – og fordi du har skapt den nødvendige avstanden mellom deg selv og bedriften din. Det er også sånn du vil oppnå de økonomiske resultatene du ønsker deg.

Om du ønsker mer støtte på veien med egen business som Virtuell Assistent (tjenestebasert business) enten i oppstarten eller for å komme videre, så kan du sjekke ut mine kurs og 1-1 mentoring/coaching her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Book en gratis konsultasjon

Hva om du kunne møte den med litt mer nysgjerrighet og glede, og litt mindre alvor? Skape, leke og rett og slett glede deg mer over hele prosessen? Der det som til syvende og sist står igjen er essensen av deg, den du er og det du vil gi til verden.

For på samme måte som kunst er unikt - så er din business og du unik. 

Alle passer ikke og er ikke ment å passe inn i samme form. Du får lov til å gjøre det på din måte. 

I 1-1 Coaching kan vi utforske og justere din business, så den gir deg glede, frihet og suksessen du drømmer om! 



in the making? 

Hva om du så på businessen din som et kreativt prosjekt? Som et kunstverk