Jeg fikk et spørsmål her om dagen av ei som ønsker å starte som Virtuell Assistent, og med tanke på tiden vi lever i var det et veldig aktuelt spørsmål. I dette blogginnlegget gir jeg deg derfor 8 grunner til hvorfor AI ikke kan erstatte en Virtuell Assistent.
Spørsmålet var som følger:
“Ser du på ulike AI-verktøy (Artifical Intelligence eller KI=Kunstig Intelligens) som en konkurrent for de som driver som Virtuelle Assistenter? Man kan jo få mye hjelp til businessen sin gjennom bruk av AI, men det er jo ikke som å ha en faktisk menneskelig assistent. Men likevel, har VA-markedet endret seg noe etter at AI dukket opp? Jeg har hørt at det blir anbefalt å ikke skaffe seg VA, men heller bruke AI til hjelp i bedriften sin. Hva er dine tanker om det?”
Jeg syns det er et spennende spørsmål, og et som sikkert flere har vært innom etter at ChatGPT og andre AI-verktøy kom som en virvelvind på slutten av 2022. AI er utvilsomt en ressurs som kan effektivisere mange oppgaver, men det er mange gode grunner til hvorfor Virtuell Assistenter fortsatt har en viktig rolle å spille.Og hvorfor de vil fortsette å ha det i lang tid fremover.
Og bare for å ha sagt det – de som sier at de ikke anbefaler en Virtuell Assistent (menneskelig) fordi en AI kan gjøre jobben like bra er sannsynligvis folk som nå vil «tjene penger» på å hjelpe folk med å lære og bruke AI.😉 Det kan jo være noe å tenke på.
8 grunner til hvorfor AI ikke kan erstatte en Virtuell Assistent:
1. Empati og menneskelig kontakt
Mennesker har en unik evne til å forstå og føle. Det er jo det som skiller oss fra andre arter, og også fra roboter. Dette mister du 100% med AI.
Når vi jobber med kunder, kan vi “lese rommet”, oppfatte humør/dagsform og gi den støtten som bare et menneske kan. Det er helt avgjørende for å bygge tillit og relasjoner, og ingen andre enn mennesker har denne dimensjonen.
Når jeg jobbet som VA, så var den biten nesten minst like viktig som den praktiske jobben jeg gjorde. Rett og slett fordi mange bedriftseiere føler seg litt alene i businessen sin. Så hvis en kunde hadde en dårlig og stressende dag, kunne jeg støtte, oppmuntre og tilpasse oppgavene etter kundens behov.
Så ja, AI kan analysere data, gi raske svar, lage planer og systemer, men den mangler evnen til å vise empati og være en støttespiller på et dypere plan.
2. Kommunikasjon og forståelse av kontekst
Kommunikasjon er mer enn bare ord. Ord er ikke engang den viktigste delen av kommunikasjonen vi gjør. Som mennesker kan vi oppfatte nyanser, forstå humor/spøk, små signaler om hvordan kundene våre har det, vi kan forstå det som ikke blir sagt/lese mellom linjene, tolke kroppsspråk og tonefall – noe som kan gi en dypere forståelse av hva kunden virkelig trenger og ønsker. Vi kan også forstå kontekst, noe som gjør oss bedre rustet til å bygge relasjoner med mange ulike mennesker og håndtere mange ulike situasjoner.
Dette er vesentlige ting i relasjonsbygging som AI ikke kan og ikke vil bli god på med det første.
3. Bygge langsiktige relasjoner
Så over til relasjoner. En god Virtuell Assistent er altså ikke bare der for å løse oppgaver; de bygger også varige relasjoner med kundene sine. Langsiktige relasjoner fører til gjensidig tillit, som er avgjørende for vellykket samarbeid. En VA kan følge opp tidligere samtaler, huske viktige detaljer, være proaktiv, selvstendig og tilpasse seg kundens behov og ønsker.
AI kan kan ikke huske personlige detaljer eller forstå konteksten av relasjoner og situasjoner sånn mennesker gjør.
4. Kulturell forståelse
I en mer og mer globalisert verden er det utrolig viktig å forstå kulturelle forskjeller. Et menneske kan enklere navigere, forstå og forholde seg til ulike kulturer, noe som gir oss en fordel når vi jobber med kunder fra ulike bakgrunner.
Det kan handle om å vite om høytider og ulike tradisjoner, men også en forståelse av hvordan kommunikasjonsformen kan variere mellom kulturer.
I noen kulturer skal man være mer direkte, mens i andre kan indirekte tilnærminger være mer passende. Mennesker kan tilpasse kommunikasjonen avhengig av situasjonen og personen de snakker med.
En Virtuell Assistent med kulturell forståelse vil kunne tilpasse seg kundens preferanser, noe som bygger tillit og større sannsynlighet for et vellykket samarbeid.
AI kan så klart ikke tilpasse seg kulturelle ulikheter på samme måte, og sånn disse systemene og programmene brukes i dag er de avhengig av riktig input, prompts, spørsmål, informasjon og kontekst fra et menneske for å levere nøyaktige resultater.
5. Kreativitet og innovasjon
Mennesker har en unik evne til å tenke kreativt og innovativt. Enda en ting som skiller oss fra andre arter og roboter. Menneskelige Virtuelle Assistenter kan komme opp med nye ideer, tilpasse tjenester etter individuelle behov og tenke utenfor boksen.
Vi kan eksperimentere og justere ideer og strategier der og da (i sanntid), og virkelig forstå hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Denne prosessen er en stor del av det kreative arbeidet som AI ikke har evnen til å gjøre på samme måte.
AI har mange begrensninger når det kommer til kreativitet. Den er programmert til å analysere data og identifisere mønstre og kan generere forslag basert på eksisterende informasjon, men den kan ikke skape noe helt nytt helt på egen hånd.
Ekte kreativitet oppstår i møtet mellom erfaring, følelser og intuisjon – noe som AI rett og slett ikke kan på samme måte som mennesker.
6. Fleksibilitet i problemløsning
Når det kommer til uventede situasjoner har vi som mennesker, og i denne sammenhengen Virtuelle Assistenter, den unike evnen til å tilpasse oss raskt, tenke kreativt og finne løsninger på utfordringer i øyeblikket. For eksempel, hvis et prosjekt har en deadline som endres kan en Virtuell Assistent raskt reorganisere oppgaver og ressurser for å nå en ny deadline.
Det kan innebære å kommunisere med andre teammedlemmer for å få en forståelse av hva som kan gjøres og implementere endringer på en måte som ikke påvirker prosjektet negativt.
Vår evne til å handle intuitivt, tenke raskt, vurdere situasjonen, mulige alternativer, ta informerte beslutninger og tilpasse oss uventede utfordringer gjør oss som Virtuelle Assistenter til viktige ressurser for kundene våre.
Vi kan også dra nytte av vår tidligere erfaring og vår forståelse av kundens unike behov, noe som gjør det lettere å finne løsninger som er spesifikke for situasjonen.
I tillegg kan vi håndtere flere ting samtidig. Hvis en kunde har flere prosjekter som krever oppmerksomhet, kan vi se helheten og forstå hvordan endringer i ett prosjekt kan påvirke de andre.
Fleksibilitet er også knyttet til vår evne til å lære og tilpasse oss over tid. Mennesker lærer av erfaring, og hver gang vi står overfor en utfordring bygger vi opp vår kunnskap og våre ferdigheter. Det gjør oss i stand til å håndtere lignende situasjoner bedre i fremtiden.
AI, derimot, er begrenset til de dataene og algoritmene den allerede er programmert med.
7. Personlig tilpasning
Hver kunde er unik og som Virtuell Assistent er det viktig å kunne skreddersy og tilpasse tjenestene for å møte spesifikke behov og preferanser hos kundene. Det gjør at kunder føler seg sett og verdsatt.
En VA kan og bruke informasjon fra tidligere samarbeid og/eller samtaler med en kunde for å tilpasse fremtidige tjenester, noe som gir en mer skreddersydd opplevelse enn det AI kan klare.
8. Sikkerhet og personvern
Det har allerede vært delt mye bekymring rundt AI og personvern/databeskyttelse. Hvor trygge er vi egentlig på at det vi deler med AI ikke vil bli brukt i andre sammenhenger eller bli til skade for oss eller kundene våre?
Som bedrift og som VA jobber vi under strenge etiske retningslinjer som GDPR og personvern. Det skaper trygghet for kunden at vi tar godt vare på den sensitive informasjonen de deler med oss. Den tilliten er uvurderlig. Som menneske kan vi skape og gi en trygghet til kundene våre som AI-systemer ikke alltid kan, fordi vi kan vise til og forsikre kundene om at informasjonen deres behandles på en sikker og etisk måte. At vi handler i tråd med gjeldende regler.
Så selv om AI kan ta over endel oppgaver, er det mange grunner til hvorfor AI ikke kan erstatte en Virtuell Assistent og den unike verdien som en menneskelig VA tilfører. Vår evne til å forstå, tilpasse oss, kommunisere og bygge tillit er det som gjør oss uunnværlige.
Så, AI kan definitivt være en nyttig ressurs både for bedrifter og for Virtuelle Assistenter i jobben de gjør for kunder, men den menneskelige kontakten vil ikke kunne erstattes, og det vil alltid finnes kunder som ser den verdien og som mer enn villig betaler for en menneskelig Virtuell Assistent fremfor en robot.
Fikk du noen tanker når du leste? Del gjerne i kommentarfeltet 🙂
Nysgjerrig på å starte en jobb hjemmefra som Virtuell Assistent? Sjekk ut mine kurs og coaching her
Be the first to comment