Er det noe jeg sier igjen og igjen til mine kunder, så er det “ta på skylappene!”
“Ikke se rundt deg på alt alle andre gjør, fokuser på ditt, på deg og ha tunnelsyn!”
Det er rett og slett helt essensielt for små businesseiere, mener jeg.
Et råd jeg har fått mange ganger er at jeg må følge med i markedet, følge med på hva andre i bransjen gjør, være obs på konkurrenter, men det mener jeg er feil. Eller i alle fall ikke så nødvendig som noen tror.
Store bedrifter – ja, de må selvsagt ha kontroll på dette, men små businessfolk som deg og meg – nei, vi trenger ikke det. Og her er hvorfor.
Hvis du er litt som meg, så antar jeg du kan kjenne (mye og ofte) på presset om å være mer synlig og aktiv på sosiale medier, eller at du må gjøre markedsføring på en spesiell måte (som kanskje ikke passer deg).
Kanskje føler du at “alle andre” tilbyr en spesifikk type tjeneste/produkt, og at du bør gjøre det samme.
At “alle andre” kjører challenger, har webinar, lager kurs eller medlemsportaler og at det er et forventet neste steg for deg også.
At “alle andre” poster “hele tiden” i sosiale medier, går på video eller har livesendinger, er på “alle” plattformer og at det er derfor de opplever suksessen du tror de opplever😉
Kanskje strever du med å finne din måte å gjøre ting på og din kreativitet – rett og slett finne deg selv på denne reisen.
Sammenligning er roten til mye vondt
Jeg har hørt mang en frustrert kunde dele med meg er at de har kommet på noe gull å dele på f eks Instagram, men før de får rukket å poste, så ser de det samme temaet komme opp hos andre.
Det kan føre til mismot, frustrasjon, følelsen av å ikke være unik nok eller å ikke ha en stemme med nok egenart.
Men – hvis du ikke hadde sett noen andre skrive det du var gira på å dele, så hadde du ikke tenkt på om om det var unikt nok. Du hadde bare delt. Interessant, eller hva?
Okey, så nå kan jeg fortelle deg at jeg hadde det også akkurat sånn veldig lenge. Og det tok en utbrenthet til for at jeg skulle skjønne hva som var feil og hva som måtte endres.
Jeg måtte koble av, koble ut og sette på skylapper og ha tunnelsyn. Ikke følge så mye med på alle andre, lytte til alle andre stemmer mer enn min egen. Først da begynte kreativiteten å blomstre. Da begynte jeg å høre min egen stemme og finne min egen vei.
Så – hvis du er der at du kjenner på dette presset, så er sannsynligheten stor for at du har blitt overeksponert for hva “alle andre” holder på med i businessen sin, eller på sosiale medier. At det rett og slett for lenge har vært mer input enn output.
Nå er det ikke sånn at vi kan unngå synlighet helt og fullt. På en eller annen måte må potensielle kunder finne oss, men det trenger ikke se ut som hos alle andre. Det er mange veier til Rom. Mange veier å gjøre business og markedsføring på.
Og på innsiden av deg ligger din unike blueprint. Din måte å gjøre dette på. Men du vil ikke finne det så lenge du fortsetter å fokusere på hva alle andre gjør og forsøker å gjøre det samme.
Så mitt råd til deg er å ha tunnelsyn. Ha skylappene på. Beskytte deg selv fra å se alle andres innhold, tjenester, produkter, markedsføring.
På den måten vil du finne igjen din egen kreativitet, du vil få kontakt med dine egne ideer, du vil oppdage DIN stemme og på den måten lære å uttrykke deg som deg og ikke som alle andre.
(for å si det sånn – jeg jobber best og er mest kreativ når jeg er i min egen boble og jeg er ganske så aktiv med å mute, avfølge, unsubscribe og blokkere folk som ikke inspirerer meg, som jeg har en tendens til å sammenligne meg med eller som på en eller annen måte distraherer meg fra å gjøre mine ting. Jeg kan anbefale deg å gjøre det samme)
Har du noen tanker om dette? Legg igjen en kommentar, da vel.
[…] å finne budskap? Blir du lett påvirket av alt og alle rundt deg på sosiale medier? Da er denne posten for […]
[…] oppleve å få nye, spennende tanker og ideer og du vil kjenne kreativiteten blomstre på nytt. Les her hvorfor du bør sette på skylapper og praktisere tunnelsyn i businessen din. Spesielt når du er […]
[…] Det er utrolig lett å sammenligne din egen suksess med andres (eller med det du tror er andres suksess). Spesielt på sosiale medier der vi som regel kun ser det “perfekte” bildet. Men husk at alle mennesker og alle businesser er unike, og suksess er relativt. Vit hva som er suksess for deg og fokuser heller på din egen fremgang og utvikling. Ta skylappene på, som jeg ofte sier til kundene mine. […]