Hvordan skille deg ut som Virtuell Assistent? Bygge en autentisk business og få flere kunder? Du har kanskje akkurat startet som Virtuell Assistent, eller kanskje du har holdt på en stund. Du ser rundt deg og tenker at det er så mange som gjør det samme. Kanskje du scroller på Instagram og ser andre virtuelle assistenter som virker mer erfarne, mer synlige, mer selvsikre. De har proffe nettsider, gode referanser og en “tilsynelatende endeløs strøm” av kunder.
Og her sitter du, med følelsen av at du aldri vil klare å ta plass i markedet fordi alt allerede er tatt.
Men vet du hva? Sannheten er at markedet ikke er mettet – det er bare fullt av folk som prøver å gjøre det samme på samme måte. Som sier de samme tingene. Skriver de samme innleggene. Roper med den samme stemmen. Kjemper om den samme oppmerksomheten. Krampaktig og uten “sjel”.
Så, jo, det er plass til deg. Du må bare skille deg ut, og slutte å spille etter de samme reglene som alle andre. Forsøke å passe inn i den samme boksen.
Og nei, du trenger ikke rope høyere.
Du trenger ikke å legge ut perfekte innlegg hver eneste dag.
Det du trenger er å vite hvem du er, hva du står for og hvem du vil hjelpe. Stole på deg selv og at det du gjør vil utgjøre en forskjell for de riktige menneskene. Og – stole på at de er der ute og leter etter deg på samme måte som du leter etter de.
Når du gjør det, vil du skille deg ut som Virtuell Assistent automatisk – uten å måtte kjempe om oppmerksomheten.
Hvordan skille deg ut som Virtuell Assistent med disse 5 tipsene:
1. Ikke konkurrer på eller bidra til mer støy
Det er fristende å ty til ferdige maler og “suksessoppskrifter”. Jeg har gjort det selv innimellom – vært så frustrert at jeg går rett i “fella” og laster ned et script eller en mal. Problemet er at generiske maler, selv om du prøver å tilpasse de, bare gjør at du blir som alt annet og alle andre der ute. Din stemme skinner ikke gjennom. Den blir borte i støyet.
Så i stedet for å prøve å kjempe om oppmerksomheten gjennom markedsføring som ikke reflekterer deg og det du gjør, fokuser heller på å tiltrekke deg de rette folkene. De som faktisk trenger det du tilbyr. De som kjenner på utfordringene du snakker om, og drømmer om akkurat den endringen, transformasjonen, de resultatene du kan gi dem.
For når du snakker til en spesifikk person (uansett om det er gjennom sosiale medier, blogg, podcast eller hva enn), hun som føler seg sett, hørt, møtt og forstått av det DU sier og gjør – på dypet – da skjer det noe. Da skaper du en forbindelse som er sterkere enn alt støyet, alle stemmene og all informasjonen der ute.
2. Du er den hemmelige ingrediensen
Det er mange måter å skille seg ut på, men én ting som aldri slår feil? Personlighet. Din business må reflektere din personlighet – det er viktig for store bedrifter og det er viktig for små bedrifter. Dine erfaringer, din vei hit, dine opp- og nedturer, dine verdier, måte å tolke verden på, din historie – det er det som skaper tilknytning.
Når du tør å dele det som gjør deg unik, blir du også en folk husker.
Hva har ført deg dit du er i dag? Hva er dine personlige grunner for å drive din egen business? Hva var det som gjorde at du ville hjelpe andre som Virtuell Assistent? Hvorfor vil du hjelpe akkurat de du vil hjelpe? Hvem er du egentlig? Hva driver deg? Hva er du opptatt av?
Dette er ting som ikke kan kopieres.
Når du deler historien din med oppriktighet, blir du mer enn bare en av mange Virtuelle Assistenter – du blir en kundene dine virkelig kjenner en connection med. En de føler seg sett av. Og jo tydeligere og mer ekte du er, jo mer unik vil du fremstå, og jo større sannsynlighet er det at dine folk velger deg.
3. Snakk til underbevisstheten, ikke bare logikken
Tro det eller ei, men de fleste av oss tar mange valg på autopilot, styrt av underbevisstheten, uten å merke det. Likevel, når vi skal begynne å markedsføre bedriften vår, så snakker de fleste kun til fornuften – den lille delen av hjernen som tar rasjonelle avgjørelser. Den delen av hjernen som må overbevises. Men hvis du kun snakker til den rasjonelle og logiske delen, treffer du bare en brøkdel av kundene dine.
“Mennesker husker ikke alltid hva du sa, men de husker hvordan du fikk dem til å føle seg.”
Følelser styrer valg, og jo dypere du klarer å skape en emosjonell tilknytning til kundene dine, jo større sannsynlighet er det for at de velger deg.
Dette betyr ikke at du skal manipulere eller skape kunstige behov – det handler om å forstå og speile kundenes virkelige følelser og behov. Når du viser at du forstår deres usikkerhet, frustrasjon, utfordringer eller drømmer, føler de seg sett. Og er det noe vi mennesker lengter etter, så er det å bli sett og forstått.
Så i stedet for å bare liste opp hva du tilbyr, mal et bilde av hvordan livet deres blir bedre etter å ha jobbet med deg. Hvordan vil de føle seg? Hva slags trygghet får de? Hvilke problemer forsvinner? Hva vil de oppnå? Hva vil se annerledes ut? Føles annerledes?
Når du klarer å formidle dette, blir du ikke bare en Virtuell Assistent som gjør noen oppgaver – du blir en løsning de ikke vil være foruten.
4. Dypt innhold trumfer overflatisk støy
Vi lever i en tid hvor det er lett å føle at man må produsere mer, mer, mer. Men – less is more veldig ofte. For mengder av det som produseres i markedsføring i dag forsvinner i mengden fordi det ikke betyr noe for folk.
For en Virtuell Assistent handler det ikke om å være mest mulig synlig, ha flest mulig følgere, men om å skape innhold/markedsføring som treffer en nerve – som får de riktige folka til å stoppe opp, reflektere, kjenne seg igjen OG kjøpe. (har du hørt dommerne på The Voice si; “ “nå traff du en nerve” eller “det var en sånn nerve i formidlingen din”? Det var grunnen til at de snudde seg og nesten “sloss” med de andre dommerne om at den aktuelle sangeren skal velge de.😉)
Tenk på hva kundene dine faktisk trenger, og hvordan du kan gi dem noe som utgjør en forskjell. Kan du gi dem en innsikt som forandrer måten de tenker på? Kan du hjelpe dem å se en løsning de ikke har vurdert før? Jo mer du hjelper dem med å forstå seg selv, sine utfordringer og drømmer, jo mer bygger du tillit og jo nærmere kommer du et salg.
For når du fokuserer på dybde, gir du ikke bare informasjon eller underholdning (som ja, også har en funksjon) – du skaper en relasjon der folk føler seg sett, hørt og forstått. Og det er dette som gjør at de kommer tilbake igjen og igjen. Ikke fordi du var mest synlig, men fordi du var mest verdifull. Eller i alle fall ble oppfattet sånn.
5. Bygg relasjoner, ikke bare synlighet
Synlighet alene skaper ikke en bærekraftig business. Hvis ingen føler en forbindelse med deg, spiller det ingen rolle hvor mange som ser innholdet ditt. Du kan ha tusenvis av følgere på instagram eller folk på e-postlista, men ingen eller få som kjøper.
Så i stedet for å jage algoritmen, og fokusere på tall som egentlig ikke betyr noe – fokuser på ekte relasjoner. Snakk med folk. Still spørsmål. Vær nysgjerrig på deres historie, behov, sorger, gleder, drømmer og utfordringer. Skap samtaler som føles genuint gode og ekte for deg og den du samtaler med. Det er dette som skaper en business som faktisk varer.
For folk kjøper av folk. Og jo mer du bygger ekte relasjoner, gjennom det du deler og gjennom ekte samtaler, jo lettere blir det å få nye kunder. Ikke fordi du har markedsført deg på den “riktige” måten, men fordi folk føler at de kjenner deg, får tillit til deg og vet at du er den rette personen for dem.
Så hvordan skille deg ut som Virtuell Assistent? Det handler ikke om å være overalt, rope høyest eller prøve å imponere flest mulig. For når du slutter å jage synlighet for synlighetens skyld og heller fokuserer på dybde, relasjoner og faktisk verdi, blir du ikke bare én av mange – nei, da skiller du deg ut. Da blir du den de husker. Den de stoler på. Den de faktisk vil jobbe med.
Det handler om å være ekte, treffe de riktige menneskene og skape en business som føles og fungerer bra for deg og for kundene dine.
(og forresten, om du er ny til markedsføring – husk at det tar tid, prøving og feiling, øving – sjekk gjerne ut denne bloggen for hva som er lurt når du er helt ny)
Nysgjerrig på hvordan vi kan jobbe sammen?
Gruppeprogrammet VA-Akademiet vil ta deg fra ny og kanskje helt uerfaren som Virtuell Assistent, og med online business generelt, til selvsikker, trygg og med kunder som vil jobbe med akkurat deg! Passer også for deg som er i gang, men fortsatt strever med å få kunder eller med andre deler av businessen. Eller som bare vil ha et fellesskap av andre mens du bygger business og skaper det livet som er godt for deg!
1-1 er for deg som foretrekker å jobbe tett med en mentor/coach for enda raskere og dypere resultater, eller som bare er mer komfortabel i en 1-1 setting. Her kan du lese mer om ulike måter å jobbe 1-1 på.
Be the first to comment