Trenger jeg en nettside? Ja, er det enkle svaret mitt. For i en verden der algoritmer styrer synlighet og plattformene vi bruker faktisk ikke eies av oss (og kan forsvinne i et øyeblikk), har jeg lyst til å slå et slag for noe mer varig og bærekraftig.
Nemlig nettsiden din.
Basen din, som jeg ofte sier til kundene mine.
Hjemmet til businessen din.
Det har lenge vært en typisk ting å si til små onlinebaserte bedrifter at de ikke trenger en nettside. At du kan drive en business kun ved hjelp av sosiale medier. Og i prinsippet kan du kanskje det, men det er sårbart og en sjanse å ta fordi sosiale medier som Instagram og Facebook eies av Meta, og ikke av deg. Du kan, i værste fall, miste alt du har bygd opp i et øyeblikk.
For meg er ikke lenger nettsiden bare «et sted å være synlig».
Nei, den er kjernen i hele “økosystemet” mitt – der alt begynner og der alt slutter. Alt annet jeg gjør skal peke mot den. Enten jeg deler noe på Instagram (før jeg tok pause fra sosiale medier), sender ut et nyhetsbrev eller lager en gratis ressurs, så er målet alltid det samme: å lede folk tilbake til basen min. Til hjemmet mitt. Et sted jeg kan sette stemningen og skape noe som gjør at folk kommer tilbake for mer av det jeg har å dele. Og det føles såå godt for nervesystemet mitt og den jeg er som person.
Når sosiale medier føles som å være på en fest eller et marked i Spania
Mange av oss har fått høre at vi «må» være på sosiale medier for å lykkes. At vi må være konsistente, engasjere oss og konstant følge med på algoritmen for å vite hva som “funker og ikke”. I utgangspunktet ikke noe galt i det.
Annet enn at de fleste av oss ikke klarer å holde tritt med dette tempoet i lengden uten å slite oss ut, eller uten at det går utover noe annet.
Dette gjelder i alle fall de fleste jeg jobber med – og meg selv. Vi introverte og/eller sensitive med egen business. (les mer her om hvorfor det å være introvert er en styrke når du driver din egen business)
For oss føles det som å være på en fest som aldri tar slutt, eller som å være på marked i Spania. If you kow you know.
Og for meg er det ikke der eller da jeg gjør mitt beste arbeid.
Nettsiden som utgangspunkt for bærekraftig markedsføring
Trenger jeg en nettside? er spørsmålet jeg ofte får, og det enkle svaret er ja. Ja, fordi nettsiden din er din. Du eier den. Du bestemmer hvordan den skal se ut, hva den skal inneholde og hvordan folk skal føle seg når de kommer dit. Den er ikke styrt av algoritmer eller trender – den er styrt av deg.
Og det er det som gjør den så verdifull. (Ja, det er en læringskurve, men læring som er verdt å tilegne seg)
Når noen besøker nettsiden din, kan du se på det som å invitere dem inn i hjemmet ditt. De får se hvem du er, hva du bryr deg om og hvordan du kan hjelpe. De får tid og rom til å bli kjent med deg – uten støy og distraksjoner. Uten at de scroller videre før de egentlig rakk å kjenne etter.
Mange syns dette med nettside er litt vanskelig, men egentlig handler det om et lite skifte i mindset. For når du begynner å se på nettsiden din som hjemmet til businessen din, så vil det føles helt annerledes å jobbe med den. Og det vil føles annerledes å lære de tingene som kreves for å skape en god nettside.
Og bare så du vet det, min nettside har gjort noen drastiske hopp fra jeg startet og ikke kunne noe om nettsider – til der jeg er i dag. Den er fortsatt ikke perfekt og jeg kan fortsatt ikke alt, men fokuset mitt er alltid at den skal gi verdi og gi deg lyst til å utforske mer av det du finner der.
At den skal være til hjelp.
En langsiktig strategi med ekte verdi
Å jobbe med nettsiden er en langsiktig investering. Det er kanskje ikke det som gir en umiddelbar boost – men det er det som gir varige resultater over tid. Du bygger noe du kan vokse med. Noe som gjør at folk kan finne deg gjennom bevisste søk – ikke bare gjennom tilfeldige klikk og scrolling.
Og hva er vel bedre enn at folk som leter finner det de leter etter? Hos deg?
Og kanskje viktigst av alt: Du bygger tillit.
En god nettside skaper trygghet og kredibilitet. Den gir besøkende følelsen av at du vet hva du driver med. At du har tenkt gjennom ting. At de kan stole på deg – også før de har møtt deg eller tatt kontakt.
Den gjør jobben – selv når du tar fri
En godt gjennomarbeidet nettside jobber for deg hele tiden. Den forteller historien din. Den forklarer hva du tilbyr. Den gir folk en vei videre – enten det er å kjøpe, booke, melde seg på eller bare følge med.
Og den gjør det døgnet rundt, uten at du trenger å poste noe nytt hver dag.
Jeg sier ofte til kundene mine at instagram kan føles som et monster som aldri blir mett. Det krever bare mer og mer, raskere og oftere.
Nettsiden, derimot?
Den er som en liten hage jeg kan stelle med i mitt eget tempo. Den krever dedikasjon, næring og kjærlighet, men i et annet tempo – og den gir tilbake, stille og jevnt, over tid.
Det behøver ikke være enten – eller
Selv om jeg har valgt å pause sosiale medier for en lengre periode (og kanskje avslutte det helt) sier jeg ikke at du må slutte med sosiale medier. At sosiale medier ikke har fordeler eller kan være gøy og virkningsfullt for noen. Du må bare vite med deg selv og for businessen din at det gir mer enn det tar.
Og mer generelt anbefaler jeg deg å spørre deg selv:
- Hva vil jeg at skal være kjernen i businessen min?
- Hva vil jeg bygge alt det andre jeg gjør på?
- Evt hvordan kan jeg bruke sosiale medier i sammenheng med andre metoder på en måte som gjør det bærekraftig for meg – også over tid?
Så når du spør: trenger jeg en nettside?
Da vil jeg i retur spørre deg om du vil du bygge en business med mer ro og mer dybde – uten å være avhengig av sosiale medier?
Hvis du vil det, så er svaret definitivt ja. Jeg vil 100% anbefale å starte med nettsiden, hva du tenker om den og hvordan du kan gjøre den til en base for alt annet du gjør.
Ikke fordi du må.
Men fordi det sannsynligvis vil (om du er som meg) gi deg en roligere tilnærming til markedsføringen av din online business som Virtuell Assistent (starte med en jobb hjemmefra som VA? Les mer her) eller noe annet.
Nysgjerrig på 1-1 coaching og mentoring? Her finner du mer informasjon.
Be the first to comment