Det florerer av tips, triks og råd du må følge for å få salg når du driver din egen business. Har du for eksempel hørt folk si at potensielle kunder må se innholdet ditt 7-21 ganger før de kjøper noe? Eller “bruk disse templatene for å få salg gjennom Instagram”…Jeg hørte det, og mye annet, igjen og igjen da jeg startet som Virtuell Assistent. Og på mange måter gav det mening. At noe av kunsten å selge er å bygge tillit, si de riktige tingene, få folk til å komme tilbake flere ganger, så vil de til slutt kjøpe. Og ja, noen ganger stemmer det.
Men – etter å ha vært i gamet i noen år, har jeg også lært at det ikke alltid er så enkelt.
Salg er ikke rett frem
Det høres kanskje fint ut med noen “magiske” regler og oppskrifter for å få folk til å kjøpe. Men virkeligheten er ofte mye mer kompleks. Det er ingen garanti for at antall visninger, interaksjoner eller perfekte salgsscript vil føre til salg. Og ingen kan si noe annet. For det er mennesker som er kundene våre, og hver person er unik. Det som fungerer for én kunde, fungerer kanskje ikke for en annen. Det som fungerer i et øyeblikk, fungerer ikke i neste.
Ingen triks, funnels, markedsføringsråd eller oppskrifter på “perfekte” instagraminnlegg vil alltid gi salg, fikse manglende salg eller gi en kontinuerlig flyt av salg. Det vil alltid være variabler du ikke kan kontrollere.
Jeg har hatt kunder som har kjøpt de dyreste tjenestene og produktene mine uten å ha vært i kontakt med meg først. De fant meg kanskje tilfeldig, og var bare klare til å kjøpe med en gang. Det har og vært kunder som har fulgt meg i årevis før tiden plutselig var riktig.
“Perfekte” salgsmailer jeg har vært så fornøyd med har gitt 0 resultater, og “vanlige” mail som ikke spesifikt har fokusert på salg har gitt mange salg.
Instagraminnlegg basert på templates som “hadde gitt den som solgte det 100K i salg” (yes, jeg har og kjøpt sånt) har gitt meg “crickets”, mens rå og ærlige innlegg det motsatte.
Jeg har selv også vært den som har kjøpt et dyrt produkt uten å kjenne personen, og noen har jeg fulgt i lang tid før jeg til slutt kjøpte.
Dette har lært meg at salg handler om mye mer enn hvor mange ganger folk ser innholdet ditt.
Det handler om mer enn å gi verdi og bygge tillit.
Mer enn “å trykke på de riktige knappene”, skrive den perfekte hooken eller følge en eller annen oppskrift.
Det er en kombinasjon av mange, mange ulike faktorer. Noen vi kan, og mange vi ikke kan, kontrollere.
Kunsten å selge er til syvende og sist det å være tilgjengelig når de er klare – ikke å presse dem gjennom en forhåndsbestemt prosess.
I alle fall om du vil at de skal sitte igjen med en god følelse etter at de har kjøpt noe av deg.
Hvis de virkelig vil ha det
Noe annet jeg ofte har hørt (og har sagt selv til mine kunder) er: “Hvis de virkelig vil ha det, hvis de virkelig opplever at du har løsningen på problemet, vil de finne pengene.”
Ja, det er en fin tanke som noen ganger er sann – at hvis du bare gjør det 100% klart at du har løsningen de trenger, hvis de virkelig forstår det, så vil de finne en måte å kjøpe på. Men i virkeligheten kan livet være komplisert, og folk har mange ulike faktorer som påvirker kjøpsbeslutningene deres. Det handler ikke bare om hvorvidt de ser verdien av det du tilbyr. Det handler også om deres personlige situasjon, omstendigheter, om følelser som usikkerhet, tvil eller frykt. Og mye annet.
For selv om noen virkelig ønsker det du tilbyr kan økonomiske begrensninger, tidsproblemer eller andre forpliktelser gjøre det vanskelig for dem å kjøpe akkurat nå. Det betyr ikke at de ikke ser verdien i det du tilbyr – det kan bare være at det ikke er riktig tid/timing. Å tro at alle som virkelig ønsker det du tilbyr vil finne pengene der og da, overser disse nyansene.
Hva vi kan og hva vi ikke kan kontrollere i business
Vi liker å tro at vi har full kontroll over alt i businessen vår.
Og ja, en del ting kan vi kontrollere – vi kan blant annet bestemme hva vi deler, hvordan vi presenterer oss, hvordan vi kommuniserer med kundene våre, hvor mange mail vi skal sende eller innlegg vi skal poste, innstillingen og innsatsen vår. Vi kan bestemme oss for å øve og bli dyktigere i både jobben og markedsføringen vår.
Vi kan se på våre egne kjøpsvaner; Hva får deg til å ta steget fra å vurdere til å faktisk kjøpe? Er du spontan eller bruker du lang tid? Hva skal til for at du kjøper av en person, og hva gjør at du ikke kjøper?
Det har hjulpet meg enormt å huske på at introverte (som jeg og mange av mine kunder er) ofte bruker endel tid på å vurdere et kjøp, at vi ikke nødvendigvis kaster oss på det første og beste.
Ved å forstå din egen kjøpsatferd, kan du også få innsikt i hvordan kundene dine tenker.
Du kan også ta en liten titt på hvordan du presenterer deg selv og produktene eller tjenestene dine. Hvor enkelt er det for folk å kjøpe fra deg? Er det tydelig hva du selger? Snakker du ofte om det? Er nettsiden din brukervennlig? Er det lett å finne informasjon om hva du tilbyr?
Å gjøre det lett for folk å finne det de trenger, kan gjøre veien til kjøp mye kortere.
Men det er også mange ting vi ikke kan kontrollere. Og som er med på å avgjøre om du får salget eller ikke.
Hvordan føler hun seg i det hun åpner nyhetsbrevet eller leser instagraminnlegget ditt? Hva skjedde rett i forkant? Er hun sliten og stressa eller kom det i et godt øyeblikk? Har han nettopp investert i noe annet? Røyk vaskemaskinen nylig, så hen må stramme inn pengebruken? Kanskje hun er overveldet av deadlines på jobb eller allerede har planlagt årets ferie og ikke kan bruke penger på noe annet akkurat nå? Eller kanskje hen er på desperat jakt etter en løsning, og allerede er klar til å kjøpe før hen har truffet på deg?
Alle disse faktorene – og mange flere – er utenfor vår kontroll. Og den eneste måten å drive business på er å akseptere at vi ikke kan forutsi eller påvirke hver enkelt kundes situasjon.
At vi har folk i vår verden som er på ulike stadier i kjøpsprosessen, og at vi må lære oss å være komfortable med en viss grad av usikkerhet.
Og innse at vi bare kan gjøre så mye for å få salget. At det er flere grunner enn at vi er “dårlige på salg” som gjør at den potensielle kunden ikke kjøpte der og da.
Det å drive business handler til syvende og sist om å stole på deg selv og det du tilbyr – også før du får salget, og å være tålmodig til kundene dine er klare(mens du gjør det du kan gjøre, så klart).
Det finnes ingen snarvei til suksess
Husk også at det er helt normalt å oppleve perioder hvor salget går tregt. Sånn er det for alle. Det viktigste er å ikke miste motet. Fortsett å gi verdi, bygge relasjoner, selge og snakke om hvordan du kan hjelpe, holde kontakt med følgerne dine, skape connection og være tålmodig. Stole på at salget kommer når tiden er inne.
Husk at selv om du ikke kan kontrollere alt, kan du fortsatt være en pålitelig ressurs for kundene dine i prosessen.
Og neste gang du føler deg fristet til å finne en “magisk” løsning for å booste salget? Minn deg selv på at det ikke finnes noen snarvei til suksess.
Fokuser heller på det du kan gjøre her og nå. Det er kunsten å selge. Vær til stede for kundene dine, lytt til deres behov og la ting utvikle seg naturlig. Det er de ekte forbindelsene du skaper underveis som utgjør hele forskjellen.
(Og forresten, i denne bloggen har jeg ikke engang touchet innom alle variablene hos deg selv. De som ikke handler om de praktiske grepene du kan gjøre, men om noe helt annet. Så det får bli i neste blogg😊)
Hvilke tanker fikk du når du leste dette? Gav det mening for deg?
Jeg vil gjerne støtte deg i alle faser av livet og businessen. Tilbakemeldinger fra de jeg jobber med er at de blir tryggere på seg selv, finner sin retning og måte å gøre busienss på. At jeg er god på å skape klarhet og gi de tydelige skritt videre basert på deres visjon og mål.
Nysgjerrig på hvordan vi kan jobbe sammen 1-1? Da kan du lese mer her . Starte som Virtuell Assistent hjemmefra? Les mer om det her og her – eller sende meg en mail på mari@marivige.no
Be the first to comment